Välkommen › Forum › Skrivarstugan › AI i skrivandet › Svar till: AI i skrivandet
Intressant ämne. Jag använder AI lite i jobbet för protokoll och för att generera grunderna i vissa rapporter som jag sedan fyller på med egen text.
Efter den lite stundtals lite hetsiga diskussionen i en annan tråd så testade jag mest på kul att skriva en novell med hjälp av AI och det fick bli Grok eftersom den är minst pryd. Men jag måste säga att det kändes ganska värdelöst. Jag promptade som en liten galning men tyckte bara det kom blaj ur den som absolut inte kändes som jag i skrivandet vilket det heller inte var naturligtvis. Såg inte tjusningen och tappade lusten och som du Sleepy skrev i en annan tråd, skriver också väldigt lustfyllt. AI känns bara platt och den kan naturligtvis inte förmedla mina känslor med ord.
Det kan naturligtvis handla om att jag inte givit det en tillräckligt stor chans men jag tvivlar på att en AI-novell skulle fånga mitt intresse alls faktiskt. Inte så att jag skulle unna säga vad som är och inte är skrivet med AI, det är rätt mycket som är skrivet av människor som inte heller lyckas fånga mitt intresse.
Däremot använder jag AI mer och mer istället för Google. Söker fakta inom vissa tekniska ämnen och inte erotiska. Google spottar ur sig så mycket skit före det man eventuellt är intresserad av och AI kan sammanställa fakta från flera sajter på några sekunder vilket skulle ta en evighet att googla sig fram till. Det är egentligen bara viss teknik i en sci-fi-serie som jag håller på med.
Men skriver gör jag helt klart uteslutande själv.

Fantastik novell. Ta till exempel den här första meningen! ”När vintern tar sitt iskalla grepp om den skandinaviska halvön undrar…