::
Jag använder ChatGPT ganska mycket i mitt skrivande (inte testat Gronk alls, och har knappt hunnit börja testa Gemini till andra saker). Framförallt som bollplank. Eller gummianka. Min plan för en novell klarnar när jag har någon att berätta om den för. Själva feedbacken den ger tillbaka vet jag inte om den hjälper egentligen, den är ju väldigt ensidigt lismande. Men det är ”skönt” att ha någon att bolla tankar med ändå. Och det händer ju att man har frågor av lite med faktamässig art. T ex om någon i en novell bor på ett ställa som jag inte är bekant med, eller jobbar med något jag inte kan så mycket om, då kan AIn hjälpa till att fylla i kunskapsluckorna.
Sen är jag hopplös på korrläs, och då är det också praktiskt med AI, även om den missar en massa. Jag låter den dock inte formulera någon text för mig. Det får den aldrig göra, varken i mitt riktiga jobb, eller i mitt novellskrivande här.
Bild-generering använder jag ganska mycket, men inte primärt till noveller. Jag genererar bilder av erotisk karaktär med Civitai.com. Är man nyfiken kan man säger leta upp mig där (Eller fråga mig i meddelande om ni vill ha tips på hur man kommer igång där). Det händer att jag håller på med en novell och genererar lite bilder där för inspiration. Men oftare funkar det på andra hållet – Att jag har genererat lite bilder där som ger mig idéer till noveller.
Väldigt trevligt, en sådan fin moster skulle man ha. Jag minns mitt eget 80-tal, som givetvis var helt annorlunda men…