AI i skrivandet

Välkommen Forum Skrivarstugan AI i skrivandet

Använder du AI i skrivandet?

Du måste vara inloggad för att delta.
  • Ja, till att bolla idéer
  • Ja, till att formulera text
  • Ja, till att korrläsa
  • Ja, till bilder
  • Väldigt sällan/lite
  • Nej, inte alls
Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Sleepy Aragorn
      Moderator
        Exklusiva författareModeratorerPatreonsÅrets favoriter 2025
        Rösta upp
        0
        Rösta ner
        ::

Använder ni AI i skrivandet? Hur och när i processen? Låter ni textgenererande AI (typ ChatGPT, Gemini, Gronk) formulera någon text i novellen åt er? Använder ni bilder? Ämnet har lyfts lite i andra trådar, men ändå spännande att höra, lite mer koncentrerat, hur andra gör.

John
        Keymaster
          Exklusiva författareSuperpatreonsAdministratorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024
          Rösta upp
          1
          Rösta ner

Intressant ämne. Jag använder AI lite i jobbet för protokoll och för att generera grunderna i vissa rapporter som jag sedan fyller på med egen text.

Efter den lite stundtals lite hetsiga diskussionen i en annan tråd så testade jag mest på kul att skriva en novell med hjälp av AI och det fick bli Grok eftersom den är minst pryd. Men jag måste säga att det kändes ganska värdelöst. Jag promptade som en liten galning men tyckte bara det kom blaj ur den som absolut inte kändes som jag i skrivandet vilket det heller inte var naturligtvis. Såg inte tjusningen och tappade lusten och som du Sleepy skrev i en annan tråd, skriver också väldigt lustfyllt. AI känns bara platt och den kan naturligtvis inte förmedla mina känslor med ord.

Det kan naturligtvis handla om att jag inte givit det en tillräckligt stor chans men jag tvivlar på att en AI-novell skulle fånga mitt intresse alls faktiskt. Inte så att jag skulle unna säga vad som är och inte är skrivet med AI, det är rätt mycket som är skrivet av människor som inte heller lyckas fånga mitt intresse.

Däremot använder jag AI mer och mer istället för Google. Söker fakta inom vissa tekniska ämnen och inte erotiska. Google spottar ur sig så mycket skit före det man eventuellt är intresserad av och AI kan sammanställa fakta från flera sajter på några sekunder vilket skulle ta en evighet att googla sig fram till. Det är egentligen bara viss teknik i en sci-fi-serie som jag håller på med.

Men skriver gör jag helt klart uteslutande själv.

Sleepy Aragorn
          Moderator
          Trådstartare
            Exklusiva författareModeratorerPatreonsÅrets favoriter 2025
            Rösta upp
            0
            Rösta ner

Jag använder ChatGPT ganska mycket i mitt skrivande (inte testat Gronk alls, och har knappt hunnit börja testa Gemini till andra saker). Framförallt som bollplank. Eller gummianka. Min plan för en novell klarnar när jag har någon att berätta om den för. Själva feedbacken den ger tillbaka vet jag inte om den hjälper egentligen, den är ju väldigt ensidigt lismande. Men det är ”skönt” att ha någon att bolla tankar med ändå. Och det händer ju att man har frågor av lite med faktamässig art. T ex om någon i en novell bor på ett ställa som jag inte är bekant med, eller jobbar med något jag inte kan så mycket om, då kan AIn hjälpa till att fylla i kunskapsluckorna.

Sen är jag hopplös på korrläs, och då är det också praktiskt med AI, även om den missar en massa. Jag låter den dock inte formulera någon text för mig. Det får den aldrig göra, varken i mitt riktiga jobb, eller i mitt novellskrivande här.

Bild-generering använder jag ganska mycket, men inte primärt till noveller. Jag genererar bilder av erotisk karaktär med Civitai.com. Är man nyfiken kan man säger leta upp mig där (Eller fråga mig i meddelande om ni vill ha tips på hur man kommer igång där). Det händer att jag håller på med en novell och genererar lite bilder där för inspiration. Men oftare funkar det på andra hållet – Att jag har genererat lite bilder där som ger mig idéer till noveller.

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Senast i forumet

Kommenterat

1. Tack vänner för de fina orden! Det gör det ännu roligare att fortsätta skriva, när man får sådan uppskattning.