Sleepys skrivtips!

Vad roligt att vara igång med lite debatt här om olika aspekter kring skrivande! Lovi började med sina skrivtips i våras, och nu senast satte Calcifer igång en väldigt intressant diskussion om processen kring skrivandet.

Många av oss delade upplevelserna om hur en novell tar sin början, att inspirationen kan börja med ett litet frö var som helst i vardagen, som i fantasin vecklas ut till en större berättelse och får ett eget liv. Vi har olika metoder för hur vi strukturerar fantasierna till en fungerande story, men förr eller senare blir det dags att faktiskt börja skriva och då finns det några olika saker att tänka på och ta ställning till. Vissa kanske inte tänker på det alls, medan andra överväger noga och testar fram och tillbaka. Bland dessa val vill jag idag lyfta fram två stycken: Person och Tempus.

Person handlar om berättarperspektivet, om narrativet utgår från första person (jag), andra person (du) eller tredje person (han/hon). Tempus handlar om tidsformen, om skeendet beskrivs i presens (nutid) eller preteritum (dåtid). Jag tänkte berätta lite om mina tankar kring dessa begrepp, men det gör jag mest som ett uppslag, för sen vill jag höra i kommentarerna om hur ni brukar göra, eller vad ni helst läser.

Första person – Jag. Att låta en berättelse berättas i första person blir väldigt personligt. Det blir som ett minne som berättas, en upplevelse som kan blandas med känslor, tankar och frågor, och som därmed blir lätt att leva sig in i. Men det blir också begränsande, eftersom berättelsen inte kan kliva utanför det huvudpersonen vet. Vad som händer i en annan persons huvud får vi inte veta förrän den säger det rakt ut, eller visar genom otvetydigt kroppsspråk som tolkas av huvudpersonen. Samtidigt kan denna ovetskap vara ett spännande verktyg i berättelsen, att läsaren tillsammans med huvudpersonen hålls i ovisshet, t ex inför vad en annan person känner.

Jag såg in i hans ögon som så många gånger förr och som alltid var de trygga, empatiska och stillsamma. Men just den stillsamheten gjorde dem också så svåra att läsa. För mig var detta kvällen som allt hängde på, kvällen då vår relation ställdes på sin spets, när det inte längre skulle gå att låtsas som att känslorna inte fanns. Jag ville ta steget vidare, men ville han det?

Jag skriver oftast själv ur första person, antingen från mannens eller kvinnans perspektiv (eftersom jag skriver om hetero-relationer). Men det är inte alltid självklart från vems perspektiv berättelsen ska ges. Jag behöver ofta leva mig in i historien från båda sidor för att kunna avgöra från vems ögon den blir mest spännande att följa. Ibland kan jag inte bestämma mig och då händer det att jag skriver ur ett växlande perspektiv, så att jag med tydligt separerade avsnitt låter perspektivet växla med jämna mellanrum från den ena till den andra huvudpersonen. Det ger dels möjligheten att beskriva fler infallsvinklar, men kan också skapa en spänning, när man t ex får följa hur båda huvudpersonerna pirrigt väntar på att den andra ska ta första steget.

***
Hennes ögon var som ett fönster in i själen. Jag såg exakt vad hon kände, vad hon längtade efter och hur otålig hon var att visa det. Och jag önskade av hela mitt liv att jag hade kunnat ge henne det hon ville ha. Men hur skulle jag berätta? Jag skulle aldrig klara att säga det till henne, jag skulle bli tvungen att låta ovissheten råda kvällen ut och lämna ett handskrivet meddelande till henne imorgon.

Andra person – Du, är mycket svårare att använda. Att bara vända sig till “Du/dig” i narrativet blir begränsande, men kan vara effektfullt. Det blir som att man vänder sig direkt till läsaren, eller som att läsaren har fått tag på ett personligt brev.

Kära Sophie,
Du kommer ha svårt att ta emot detta. Tro mig, jag förstår verkligen din smärta. Men jag har precis inlett en relation på en annan ort, jag har fått ett nytt jobb där och jag flyttar nu idag. Jag önskar att jag hade haft modet att berätta tidigare, för det är inte rätt att du får veta först nu. Men jag har hoppats, precis som du, och tvekat in i det sista. Om timingen hade varit annorlunda hade jag verkligen velat se vart våra vägar kunde leda om de fick sammanflätas, men idag skiljs de åt.
Du vet att jag önskar dig all lycka.
/Ephraim

Tredje person – Han/hon, är ett betydligt vanligare sätt att förlägga narrativet. Det ger ett slags flexibelt utifrån-perspektiv som kan användas väldigt brett. Precis som Mxmeralda redogjorde i kommentarerna till Calcifers inlägg om skrivprocesser så kan tredje person användas för allt ifrån en allvetande berättarröst, som objektivt och opersonligt beskriver vad som händer (som i Sagan om Ringen), till en väldigt nära tredje person, som i princip bara följer en enda persons upplevelse, om än beskriven som han eller hon (som i Harry Potter). Någonstans däremellan finns konceptet head hopping, som innebär att man växlar mellan att beskriva hans tankar och hennes tankar (om man skriver hetero).

För Sophie var de följande veckorna de allra värsta i hennes liv. Hon hade haft hjärtesår förr och visste att smärtan skulle gå över, men det hjälpte inte. Varje dag av oändlig hopplöshet fick henne att undra hur länge till hon skulle orka och det dröjde över en månad innan hon vaknade utan tårar. För Ephraim var det annorlunda. Efter några hektiska flyttdagar följde ett par lyckliga veckor av nystart, men när vardagen börjat landa kände han allt oftare att detta inte alls var som han hade hoppats. Var det verkligen detta han hade offrat allt för? Han kämpade, för han ville att bitarna skulle falla på plats, men det var som att försöka hålla uppe klossarna i ett torn som redan hade rasat.

Ungefär en tiondel av mina noveller är skrivna i tredje person. Det har varit aktiva val, antingen för att kunna head hoppa, eller för att berättelsen krävt det. Det möjliggör ju att man beskriver saker som huvudpersonen inte vet, vad som liksom väntar runt hörnet. Det kan skapa en spänning i sig, att som läsare veta vad som väntar, trots att huvudpersonen inte upptäckt det än.

Tempus
Den vanligaste tidsformen för en berättelse är dåtid, eller preteritum som lingvisterna kallar det. Även om namnet känns lite ovant (jag kommer i alla fall inte ihåg det från svenska-lektionerna i skolan), så är det ett naturligt perspektiv i ett narrativ. Det är ju så man gör när man berättar om något som hänt, som i exempeltexterna för första, andra och tredje person ovan. Även om en novell kan vara helt påhittad, så blir det naturligt att ge narrativet en dåtids-form. Själv har jag använt det i nästan alla mina noveller.

Presens, eller nutid, är lite mer ovanligt, men absolut användbart. Det ger en helt annan inlevelse i skeendet. En berättelse berättad i dåtid vet man på något sätt hur den kommer sluta. I en äventyrsberättelse kan man tänka att om huvudpersonen skulle dö hade han/hon ju inte kunnat berätta om det i efterhand, men även i en romantisk/erotisk novell kan vetskapen av vad som kommer att hända färga hur man tolkar berättelsen. En berättelse som berättas i nutid ger i kontrast sken av att inte ens berättaren vet vad som kommer att hända. Berättaren är liksom där i skeendet och upplever det i realtid tillsammans med läsaren.

Det finns andra tidsformer också, som perfekt och futurum, men de är inte särskilt användbara i en hel novell, utan mer som tillfälliga tempus som används om någon blickar framåt eller bakåt inom narrativet.

Det viktigaste att säga om tempus är att vara konsekvent. Det är lätt att missa när man skriver, särskilt om man skriver i omgångar, att man råkar växla mellan olika tempus, men som läsare kan det vara väldigt irriterande. En novell som växlar mellan nutid och dåtid upplevs lätt som oseriös eller amatörmässig (Nåja, vi är väl alla amatörer).

Vi avslutar med ett par exempel på presens och preteritum, som upptakt inför en liten skrivövning:

Presens: Jag slår långsamt upp ögonen och blinkar några gånger. Jag har grus i ögonvrårna, förmodligen har jag gråtit igen under natten. Bara tanken på det får en klump att tjockna i halsen, men jag tänker inte gå ner i det träsket igen. Jag har gått vidare nu! Med demonstrativ energi, som för att lura mig själv, flyger jag upp ur sängen och sträcker på mig. Ah, en ny dag med nya möjligheter! Det är nästan så att jag tror på det själv medan jag drar på mig morgonrocken och styr stegen mot kaffekokaren.

Preteritum: Jag stod där med kaffekoppen i handen. De första försiktiga klunkarna hade hjälpt mig att till sist övertyga mig om att jag faktiskt hade ganska bra ordning på mitt liv. Just då hade jag ännu ingen aning om hur omvälvande dagen skulle bli. Just då trodde jag fortfarande att jag skulle gå på den där Tinder-dejten på kvällen, med killen som jag låtsades att han inte var som en blek kopia av Ephraim. Men det var innan dörrklockan ringde och vände upp-och-ner på allt.

Ja, ni märker kanske att de olika tidsformerna ger möjlighet att bygga upp spänningen på olika sätt. Med presens har Sophie ingen aning om att det kommer bli en annorlunda dag, medan preteritum kan glimta framåt i tiden för att antyda om det som väntar runt hörnet, eller på andra sidan ytterdörren. Hur man använder tempus och person är alltså väldigt viktiga verktyg i skrivandet – Men man måste hålla sig till ett. Det går inte att växla mellan första och tredje person, eller mellan presens och preteritum, utan den form man väljer måste hållas genom hela berättelsen.

Skrivövning
Så vad händer sen för Sophie, när hon står där i köket med kaffekoppen i handen och hör det plinga på dörren? Hur skulle du berätta det? Vill du berätta fortsättningen ur bara Sophies eller bara Ephraims perspektiv, eller ur tredje person? Objektivt eller mer personligt? I nutid eller dåtid?

Jag tyckte det var väldigt spännande att läsa skrivövningarna i kommentarerna efter Lovis skrivtips i våras, att se att det går att beskriva ett skeende på så många olika sätt. Därför önskar jag att ni, utan att tjuvläsa de andra först, tänker igenom frågorna i förra stycket och skriver åtminstone några meningar om hur historien fortsätter.

Utöver detta är ni förstås välkomna att dela med er om er egen syn på tempus och person, hur ni brukar använda dem, eller vad ni helst läser! Är head hopping jobbigt, eller berikar det med flera infallsvinklar?

7

Kommentarer

12 svar till ”Sleepys skrivtips!”

  1. Profilbild för John

    Tack Sleepy, väldigt informativt. Jag tror att många skriver bara utan att tänka i vilken form och person man skriver och kanske är det inte allra viktigast men kan man så här enkelt läsa sig till grunderna så kan det vara bra att tänka igenom innan och medan man skriver. Det ska bli spännande att läsa alla tankar i ämnet.

    Jag har nästan alltid skrivit i första person och dåtid eftersom mitt skrivande till inte så liten del utgår från mitt eget liv och mina egna dagböcker som jag började skriva redan som tolvåring. Annat som inte handlar om mig har återberättats av någon och ibland har det hänt alldeles nära. I det senare fallet skulle berättande ur tredje person kunnat fungera och det har jag också använt mig av i några enstaka fall. Men det är lite ovant så jag måste ständigt bita mig i tungan för att inte återfalla i fel berättarperspektiv, det är lätt hänt.

    Jag har nog bara skrivit en novell i presens hittills, Passion i vardagen och det var enda gången det kändes ganska lätt och självklart då den skrevs bara minuter efter händelsen och innan kärleksvätskorna ens torkat på huden. 😉 Annars har det aldrig känts naturligt och jag är också osäker på hur läsarna känner när man läser den i den formen.

    3
  2. Profilbild för Pencil

    Hej! Roligt initiativ! Jag läste för ett tag sedan om Lovis idéer och tips om hur man kan bli bättre på att skriva. Riktigt bra, så stort tack till er båda för inspiration och att ni delar era kunskaper. När jag hade läst dina olika exempel och kom fram till “Skrivövning”, så kom inspirationen! Här är min text om vad som skulle kunna hända för Sophie, när hon står där i köket ☺️.


    Sophie tänkte Ephraim. Allt de gjort, allt de hade sagt till varandra och hur hennes värld först rasat samman den där dagen, för snart två månader sedan, när hon läste hans brev. Hon smakade på kaffet och tankarna vandrade i väg – i dag skulle bli en ny start. I dag skulle hon bara tänka på sig själv och få det hon behövde.

    Ljudet från ringklockan fick Sophie att rycka till och det var bara tur att hon inte spillde kaffe över blusen. Hjärtat slog hårdare och hon kastade en snabb blick på klockan – fem i åtta. Förmodligen grannens barn som lekte ”bus eller godis” igen. Det var trots allt bara några dagar kvar till Halloween och barnen brukade börja lite för tidigt varje år. Hon letade fram skålen med godis som hon gjort i ordning tidigare på dagen och gick mot dörren. Genom fönstret såg hon en silhuett – definitivt ingen femåring. En man stod utanför, och något i hållningen fick hennes puls att accelerera.
    ”Herregud”, viskade hon för sig själv. Nervositeten slog till med full kraft när hon mindes vad de hade kommit överens om – Han skulle komma till henne och de hade ändrat tiden från klockan nio till åtta. Hon tittade på klockan igen – visarna visade precis åtta nu. Exakt den tid de kommit överens om.
    Sophie tog tre djupa andetag och tog tag i dörrhandtaget. ”Det kommer att gå bra”, mumlade hon för sig själv och öppnade dörren.
    ”Hej! Sophie?”
    ”Ja.” Hon log försiktigt.
    ”Anton.” Han log tillbaka, lite nervöst. ”Jag hoppas jag inte är för tidig?”

    För en sekund glömde Sophie bort sin nervositet. Anton – ja, exakt som på bilderna, fast hans ögon kändes varmare i verkligheten, och det nervösa i hans röst fick henne att slappna av. Han såg ut att vara lika nervös som hon själv.
    ”Nej, du är precis i tid.” Sophie märkte hur hennes axlar sjönk ner från öronen. ”Kom in!”
    Anton tvekade en sekund vid dörren. ”Jag ser att du har förberett för trick-or-treaters”, sa han och nickade mot skålen med godis i hennes hand.
    ”Ja, du vet… grannens barn… jag tänkte att vi inte vill bli avbrutna…” Hon kunde känna hur kinderna färgades röda. Hade det låtit för framfusigt? Det var ju en Tinder-dejt, men ändå.
    Antons leende växte. ”Smart tänkt. Här, låt mig hjälpa dig.” Han tog skålen och ställde den försiktigt på bänken utanför dörren, och deras fingrar snuddade vid varandra en kort sekund.

    I det mörka kvällsljuset såg Sophie något i hans ögon som fick fjärilarna i magen att vakna till liv – en blandning av nervositet, nyfikenhet och förväntan.
    “Får jag komma in, eller står jag här hela kvällen?” Anton skrattade och trampade nästan barnsligt med fötterna.
    Sophie brast ut i skratt, ”Förlåt! Jag är lite nervös, måste jag erkänna.”
    ”Jag med”, svarade han ärligt.

    Hon steg åt sidan och visade honom in. När hon stängde dörren bakom honom kände hon hur förväntningen ersatte nervositeten. Han var snygg. Precis så där lagom lång och han luktade gott. Han verkade vara en hel del äldre än vad han hade sagt, men vad spelade det för roll om han var bra i sängen.

    Sophie visade vägen in till sovrummet. Det här skulle bli en bra kväll.

    5
    1. Profilbild för Sleepy Aragorn

      Fint! Oväntad vändning, men nu hoppas jag plötsligt mer på Sophie och Anton än på hon och Ephraim.

      2
  3. Profilbild för Sleepy Aragorn

    Här är mitt eget försök! Kluriga val att göra när jag själv lagt upp scenariot.

    —-

    Jag sträckte ut pekfingret för att trycka på Sophies dörrklocka, men drog in det igen. Borde jag vänta till i eftermiddag? Eller kanske höra av mig på ett annat sätt först? Hon kanske inte ens hade vaknat? Eller så hade hon gått hemifrån redan? Jag visste hennes morgonrutiner, eller åtminstone hur de brukade vara för några veckor sen, men de kunde ju ha ändrats. Äsch, jag orkade inte bry mig, jag ville träffa Sophie så snart jag bara kunde!

    Jag hade kommit tillbaka till stan sent igår kväll. Det hade blivit ett stökigt uppbrott, men jag visste nu vad jag ville. Nu i efterhand kunde jag inte förstå hur jag nånsin hade kunnat inbilla mig att jag valde rätt i att flytta, att jag inte såg varningsflaggorna redan från början. Men nu skulle jag rätta till mitt misstag. Jag hade knappt sovit på hela natten för jag hade längtat så mycket efter Sophie, men det hade varit för sent för att ringa på redan då.

    Jag tryckte på dörrklockan till sist. Jag fick anstränga mig för att hålla andningen lugn medan pulsen började rusa. Redan när jag hörde Sophies steg på andra sidan dörren sprack leendet upp i mitt ansikte.

    Sophie öppnade dörren. Och stängde den igen efter mindre än en halv sekund. Jag stod kvar, lite förvirrad, men tålmodig. Jag tyckte mig ha hunnit skymta en morgonrock, kanske ville hon klä sig ordentligt innan hon släppte in mig. Väntans ambivalens tog bort lite av min iver och pulsen sjönk tills jag nästan började frysa i det svala trapphuset. Till sist ringde jag på en gång till, inte för att stressa utan bara för att visa att jag fortfarande var där.

    Efter tre sekunder hörde jag ett vrål av raseri inifrån.

    ”NEEEJ!!” skrek Sophie sen. ”NEEEJ! GÅ IVÄG!! FÖRSVINN!!”

    Jag stod chockad kvar i några sekunder innan jag tog ett par försiktiga steg bakåt. Det var inte alls den här reaktionen jag hade väntat mig. Plötsligt vräkte Sophie upp dörren igen. Hon såg vild och rasande ut, håret var rufsigt, som om hon precis försökt slita det av huvudet.

    ”Stick sa jag!” röt hon utan att se mig i ögonen, och jag klev ner för de första trappstegen. ”Jag har precis fått ordning på mitt liv igen! Jag vill inte se dig mer!”

    Jag sträckte upp händerna i en oskyldig gest och fortsatte ner för trapporna. Det var inte alls den där reaktionen jag väntat mig, men hon hade förstås rätt. Jag öppnade munnen för be om ursäkt, men Sophie smällde igen dörren så att det ekade i hela trapphuset. När jag precis kommit ner på bottenvåningen när jag hörde dörren öppnas där uppe igen.

    ”Och dessutom har jag träffat någon!” ekade Sophies röst.

    Jag stapplade ut. Givetvis hade det börjat regna. Jag stod ändå alldeles tom, lutad mot fasaden på trottoaren precis utanför hennes port en stund innan jag förmådde mig att gå ett par kvarter för att minska risken att hon såg mig på väg till jobbet.

    Resten av dagen passerade i tomhet. Långsamt tog jag mig tillbaka till rummet jag fått låna av en kollega tills jag fixat ett mer permanent boende. Sen bara satt jag där och led i det antiklimax dagen hade blivit. Kanske åt jag något, jag minns inte ens, men till sist burrade telefonen till.

    >> Ville du nåt? <> Jag har sagt upp mig, gjort slut och tänker flytta tillbaka hit. Jag valde fel. Kan du förlåta mig? <> Ja. Kom hit. <<

    2
    1. Profilbild för Sleepy Aragorn

      Oj, mina citat-taggar tolkades som formaterings-taggar av hemsidan och tog bort all text mellan meddelandena från Sophie och Ephraim. Jag gör ett nytt försök från sista stycket med vanliga citattecken istället:

      ”Ville du nåt?” skrev Sophie.

      Ephraim tvekade inte länge innan han skrev som det var. Han hade inget att vinna på att hålla inne med sanningen.

      ”Jag har sagt upp mig, gjort slut och tänker flytta tillbaka hit. Jag valde fel. Kan du förlåta mig?” skrev Ephraim.

      De följande tio minuterna blev de längsta i Ephraims liv innan skärmen till sist lystes upp av Sophies svar.

      ”Ja. Kom hit.”

      2
  4. Profilbild för Sebbe
    Sebbe

    Ugh! …svenskalektionerna i skolan…. Grattis till alla som klarar hålla rätt på allt. Tyvärr aldrig mitt favoritämne.

    Håller med att storyn om han Anton är riktigt bra. Hoppas vi får läsa mer om vad som händer 🙂

    1
  5. Profilbild för Calcifer

    Jättebra inlägg Sleepy!

    Jag kan tycka att det är viktigt att man håller bra språk i novellerna. Visst att alla har olika förutsättningar, men ett bra grammatiskt språk och rätt tempus höjer upp novellen.
    Det ser mer genomarbetat ut och lättare att förstå och läsa.

    4
  6. Profilbild för Go4It666

    Det kan vara upplyftande med olika tempus om man håller reda på det och bygger in det snyggt i berättelsen

    1
    1. Profilbild för Sleepy Aragorn

      Hur menar du, att man växlar tempus? Jag tror jag har läst någon bok som växlade mellan nutid och dåtid, typ vartannat kapitel eller att nutidsavsnitten var skrivna kursivt. Kanske växlade även person mellan tredje och första. Det kan ge en spännande dynamik där inlevelse och rytm varierar och tajmas detta med händelser i berättelsen kan det säkert bli väldigt effektivt!

      0
  7. Profilbild för Mxmeralda

    Det som ska sägas här är att ”head hopping” inte är något positivt.

    Fenomenet (eller vad man ska kalla det) uppstår när perspektivet byts så ofta eller onaturligt att läsaren tillslut tappar koll på vem det är som faktiskt gör vad. Det eller att växlingen känns märklig; ”varför läser jag om den här personens tankar nu?”.

    Så att växla mellan olika karaktärers tankar och känslor är inte per automatik head hopping men när man skriver så blir det viktigt att försöka få en tydlig linje i texten. Vem är det som gör eller tänker det här och varför får vi reda på det?

    Alla karaktärer kommer inte kunna beskrivas och ska inte beskrivas. Det bästa, tänker jag i alla fall, är att börja med att beskriva en eller två personer och att, till att börja med, hålla sig till det. I Wilmas oskuld så är det Wilmas och Linus tankar som vi följer medan karaktären Sabrinas tankar bara uttrycks genom det hon faktiskt säger eller gör. Åtminstone är det så tills dess att vi lärt känna henne mer på djupet.

    Sedan så finns det ställen där jag istället fallit i fällan. Tex så kommer det med tankar från personer där det inte alls funkar särskilt bra i del tre av min serie om Emma. Karaktärerna är helt enkelt inte tillräckligt utvecklade för att vi ska veta såpass mycket om dem att vi kan ta plats inne i deras huvuden.

    Jag har pratat med en vän som är utgiven författare en del om detta och just av denna anledning så skriver hen bara i nära tredjeperson eller i Jag-form. Det är också det som verkar vara det mest populära för stunden men nästan inte alls lärdes ut när jag en gång lärde mig kreativt skrivande 🙂

    Så jag fortsätter att försöka vara gammalmodig genom att vara en allvetande berättare som har koll på allt som händer. Åtminstone bland vissa av karaktärerna.

    2
    1. Profilbild för Sleepy Aragorn

      Du har säkert rätt om head hopping! Tack för påpekandet, och de andra insikterna om person och karaktärer!

      0

Lämna ett svar


Sök novell


Kategorier


Dölj Innehåll


Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se.

Hantera innehåll!

Kommenterat


  1. Otippad och lite kul story!!😊😊

New Report

Close