-
John svarade på ämnet Att kommentera noveller i forumet Allmänt 4 månader sedan
Jag tänkte på det här med kommentarer och gilla. Man kan bara gå till sin Facebook för att bli oförstående över fenomenet. Någon delar en viktig nyhetsartikel och får inga reaktioner. Sedan lägger någon ut en bild på en planterad blomma i en blomkruka eller en pallkrage från kolonilotten och får hundratals kommentarer och likes.
-
John kommenterade på inlägget Femton minuter 4 månader sedan
Man kan verkligen analysera och grubbla över det här och tro mig, det har jag gjort många nätter. Ett visst hum kan man absolut få. 300 läsningar så var den förmodligen inte helt rätt. Men ta din novell ”Tack fö […]
-
John kommenterade på inlägget Femton minuter 4 månader sedan
Och de flesta som läser är inte inloggade användare och man måste vara inloggad för att både kommentera och gilla. Men tyvärr är många ganska dåliga på att ge feedback (inklusive jag själv) och som Mxmeralda s […]
-
RuterEss svarade på ämnet Namn på karaktärer i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
När det gäller mina huvudpersoner, som oftast är män i min egen ålder, så är det bara att välja och vraka bland mina gamla klasskompisar. När jag ska döpa de kvinnliga karaktärerna så bestämmer jag mig först för hur gamla de är. Sedan söker jag på nätet efter de vanligaste flicknamnen just det år jag tänker mig att de föddes, eller som i…[Läs mer]
-
Profilen för Swehn uppdaterades 4 månader sedan
-
Lucky-guy kommenterade på inlägget Femton minuter 4 månader sedan
Det är bara instämma med föregående skribenters lyrik. Jag kan för mitt inre se henne stå där på gräsmattan medan hela tillvaron snurrar runt henne efter makens ord… Kom osökt att tänka på ordspråket: […]
-
John kommenterade på inlägget Femton minuter 4 månader sedan
Nu ska man inte stirra sig blind på visningar, likes och kommentarer. @Mxmeralda gjorde en bra jämförelse i forumet med annat content på nätet som visar lite att det tyvärr är så det är med response […]
-
RuterEss kommenterade på inlägget En stund i solen 4 månader sedan
Svängdörrar, Master Lars. Svängdörrar med trafik åt båda hållen 😅. Vi får väl se om jag får till en fortsättning.
-
RuterEss kommenterade på inlägget En stund i solen 4 månader sedan
Eller hur! Där jag bor är det dock inte att tänka på, men man kan ju drömma 🤩
-
John svarade på ämnet Varför skriver du? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Hmm, varför började jag skriva? Jag har alltid älskat kärlek och romantik, alltid längtat efter närhet och kärlek så länge det går att minnas, alltid tagit den där den gått att få och där verkligheten tagit slut eller varit för svår så har dagdrömmarna tagit vid.
Och jag har alltid älskat att skriva. Det blev dagböcker som var som noveller, lika…[Läs mer]
-
John svarade på ämnet Varför skriver du? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Kan bara instämma Sleepy, du beskriver det precis så som jag känner det med formlösa fantasier och just det där att spelas upp om och om igen med olika början och handling och slut. Jämförelsen med en CD som ska tryckas var slående bra. Här har vi förvisso möjligheten att redigera och förbättra eller radera och göra om men ändå ungefär precis så.
-
John svarade på ämnet Läser du dina egna noveller? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Så mallig kommer jag inte bli för egen del. Absolut största ödmjukhet och förmåga att lära av andra.
-
Sleepy Aragorn svarade på ämnet Läser du dina egna noveller? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Absolut! Man ska ta åt sig av beröm och känna sig stolt över det man gjort. Men vissa personligheter funkar så att vi behöver ändå hålla en viss balans, så att man inte börjar bli högfärdig eller högmodig. Jag presterar bäst i ödmjukhet. Om jag börjar tro för mycket om min egen förmåga blir resultatet sämre.
-
John svarade på ämnet Läser du dina egna noveller? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Jag tycker det är lite synd att det ska kännas fel att vara stolt och mallig över det man har skapat. Borde det inte vara tvärtom? Att kunna uttrycka sig i tal, skrift, bild, musik eller vad det än handlar om är ändå en verkligt fin gåva. Hur många gitarrister avundas jag inte och önskar att jag hade deras talang.
Och känner man sig mallig och…[Läs mer]
-
Sleepy Aragorn svarade på ämnet Namn på karaktärer i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Jag skrev 14 noveller innan jag för första gången använde ett namn i en novell (bjässen Björn på gymmet i ”Storleksskillnad”). Numera använder jag namn oftare, men ofta är det motvilligt. Det bara krävs för att inte berättandet ska bli för rörigt. Men ibland finns det namn som passar perfekt, och ibland kan man hitta på lite roliga kopplingar mel…[Läs mer]
-
John svarade på ämnet Namn på karaktärer i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
De verkliga berättelserna jag skriver byter jag sällan namn på karaktärerna. Lite dumt kan det vara OM någon skulle hitta hit och känna igen historien men den risken måste vara liten och jag behåller hellre namnet på personen som jag tycker om hellre än att kalla vederbörande för något annat. Ibland kan jag ta karaktärens smeknamn eller variant…[Läs mer]
-
Sleepy Aragorn svarade på ämnet Varför skriver du? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Jag försöker kommer ihåg varför jag själv började. Jag tror det spelade in att jag plötsligt kände mig äcklad av porr och industrin. Substitutet blev noveller och ganska snart kände jag att jag hade något eget att bidra med.
Ganska snart upptäckte jag det som sen har blivit min starkaste drivkraft. Att skriva ner en fantasi gör den verklig. Int…[Läs mer]
-
Sleepy Aragorn startade ämnet Skräpmeddelande? i forumet Moderatorhörnan 4 månader sedan
Jag råkade trycka på ”skräpmeddelande” på mitt eget svar i ”Varför skriver du”-tråden så det försvann. Var hamnar det, går det att få tillbaka?
-
Sleepy Aragorn svarade på ämnet Varför skriver du? i forumet Skrivarstugan 4 månader sedan
Haha, ja, den känslan är speciell! Någon gång kan den vara smått panikblandad, om man hämtat lite väl tydlig inspiration från något som hänt eller sagts och kan plötsligt känner sig säker på att någon känner igen och fattar. Men oftast är det en kittlande känsla!
-
RuterEss kommenterade på inlägget En stund i solen 4 månader sedan
Det kan hända. Jag har ju onekligen öppnat (eller ska öppna) en dörr i planket. Men det får vänta lite.
- Visa mera
Jag vill ha en fortsättning





