Skrivkramp

Välkommen Forum Skrivarstugan Skrivkramp

Drabbas du av ”skrivkramp”?

Du måste vara inloggad för att delta.
  • Aldrig
  • Sällan
  • Då och då
  • Ofta
  • Hela tiden
  • Har aldrig hänt
Visar 0 svarstrådar
  • Författare
      John
      Keymaster
      Up
      1
      Down
      ::

Det var en nära vän här som sa att skrivkramp finns inte. Det är bara en historia som inte vill bli skriven. Vet inte om det är ett citat eller eget.

Drabbas ni av skrivkramp och händer det under någon särskild process i skrivandet eller period på året etc? Och framför allt, har ni några tips och trix på hur ni löser det?

I mitt fall händer det framför allt efter att jag publicerat något som känts stort, känslomässigt eller viktigt att skriva. Då känner jag mig ofta helt tom inuti, som om det aldrig kommer gå att skriva en bokstav till — någonsin.

Ibland sitter det i några dagar upp till någon vecka, ibland tar det månader att repa sig. Det lite lustiga är att när jag läser det jag skrev senast så undrar jag ”hur fick jag till det där? Var kom orden ifrån?”

Jag har mina metoder för att komma igång igen och det vore intressant att höra hur ni andra drabbas och löser det.

* Först och främst, vila i situationen. Stressa inte, få inte panik. Det kommer släppa. Det skrämde mig otroligt mycket de första gångerna efter att jag publicerat något.
      * Ta åt dig av feedbacken man förhoppningsvis får av läsarna. Som en direkt följd av det, ge feedback till andra som kanske behöver det lika mycket.
      * Min favoritförfattare brukar ge rådet att alltid skriva något varje dag. Bara ett par ord, meningar eller en sida. Det kanske känns meningslöst men fungerar faktiskt. Kommer ett stycke mitt i ett kapitel eller en avslutning på novellen, skriv den.
      * Samma författare gav rådet att aldrig sluta skriva när ett kapitel avslutas. Då känns det alltid svårare att börja på nästa kapitel eller avsnitt. Skriv bara en rad eller två, bara det nya påbörjas så blir det lättare att fortsätta nästa gång.
      * Framför allt ha lugn och ro och pllanera för det. För egen del tar det alltid lite tid för mig när jag satt mig ner att komma in i rätt ”mode”, rensa hjärnan och inte bli störd.
      * Lyssna på svag musik. Välj musik som passar det du ska skriva. I mitt fall handlar det väldigt ofta om musik som är väldigt hårt knuten till ett minne, en person, en doft, plats eller årstid.
      * Att inte bli störd eller avbruten med att fixa disken eller liknande sysslor. Då måste i alla fall jag börja om med att hamna i det där ”mode’t” och det kan ta tid. Därför skriver jag helst på nätterna.

• Detta ämne redigerades för 6 minuter sedan av John.
Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Sök novell

Kategorier

Dölj Innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se.

Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Jag, som skandinav, kan ju har lite fördomar om sydeuropéer som kanske lyser igenom en aning här. Så hon är…

2. Hey kompis, det här är inte på riktigt. Det är fiktion och det finns garanterat ingen läkare som ger den…

3. Någon som vet en läkare som kan ge denna special behandling? Bor i Väröbacka, men kan ta mig till Göteborg,…

4. Neurotisk?! Snarare en tjej som vet vad hon vill. Men vilka känslostormar. Du har gjort det igen. ”Kramens dag”? Det…

5. Tack så mycket *glad* Det kommer mer, jag lovar. Så fort själva livet inte tar så mycket plats och det…

New Report

Close