Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Hur undviker man att jämt skriva samma?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 4 minuter sedan av
John.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-03-31 kl. 10:59 #14998::
Hej!
Egentligen finns det kanske inte något självändamål med att inte skriva samma saker hela tiden. Det mesta inom populärkultur är ju ändå samma, samma. Varenda deckare ser likadana ut, även om någon med några års mellanrum, lyckas få ur sig något nytänkande.
Men ändå så känner jag att jag fastnat i samma julspår. Framförallt i att jag skriver samma typer av sex hela tiden. Det känns som att jag utforskat de kinks jag har och nu är det bara det jag skriver.
Samtidigt har jag också fastnat i en av de jobbigaste sexnovell-grejerna jag vet. Det är ingen trope utan mest ett återkommande ”story arc”. För hur jag än gör så blir det det klassiska ”börja lugnt och eskalera till galenskap i varje avsnitt”. Jag önskar att jag kunde skriva mer varierat.
Så hur tänker ni? Tänker ni aktivt på att försöka komma med nya saker eller är det lugnt att skriva samma hela tiden?
Några andra idéer och tankar?
-
2026-03-31 kl. 12:37 #15000::
Jag tycker som du säger att det gäller samtliga författare mer eller mindre. Man skriver om det man gillar och är van vid, apropå det vi tidigare skrivit om att skrivandet ofta är lustdrivet. Så det.
Jag skriver inte heller så mycket utanför min bekvämlighetszon. Kategorier som BDSM, Voyeurism, leksaker, våldsamt etc. Det har jag ingen erfarenhet eller fantasier av och går inte igång på och då undviker jag det.
Mitt enda tips är väl egentligen att använda novellutmaningarna både gamla och nya för att kanske utmana sig lite vad gäller ämnen och därmed också kanske kategorier. Fullkomligt lysande exempel på det är väl förra månadens utmaning som handlade om funktionsnedsättning där både @calcifer och @zzzzaragon skrev utanför sina vanliga områden och fullkomligen briljerade. Ett annat sätt kan vara att titta på just listan med kategorier för att se om man hittar någon man inte brukar skriva i och göra ett försök.
Ett tredje sätt är att försöka nappa på något av önskemålen som dyker upp här i forumet. Inte så många än så länge men det kanske kommer fler. Det gav i alla fall mig en idé när någon frågade efter en novell där en tonåring utpressar någon moster eller liknande till sex. Sådana har jag läst många men aldrig skrivit själv och då kom jag på en bakgrundshistoria som åtminstone i novell känns trovärdig och värd att skriva. Så den håller jag på med.
Men jag tror faktiskt att det är något man främst själv tänker på och inget andra bekymrar sig över särskilt mycket.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vad roligt att höra att det finns en tanke på en fortsättning. Att det skulle bli från Nickis synvinkel har…