Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Hur undviker man att jämt skriva samma?
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 3 dagar, 4 timmar sedan av
Nightcare.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-03-31 kl. 10:59 #14998::
Hej!
Egentligen finns det kanske inte något självändamål med att inte skriva samma saker hela tiden. Det mesta inom populärkultur är ju ändå samma, samma. Varenda deckare ser likadana ut, även om någon med några års mellanrum, lyckas få ur sig något nytänkande.
Men ändå så känner jag att jag fastnat i samma julspår. Framförallt i att jag skriver samma typer av sex hela tiden. Det känns som att jag utforskat de kinks jag har och nu är det bara det jag skriver.
Samtidigt har jag också fastnat i en av de jobbigaste sexnovell-grejerna jag vet. Det är ingen trope utan mest ett återkommande ”story arc”. För hur jag än gör så blir det det klassiska ”börja lugnt och eskalera till galenskap i varje avsnitt”. Jag önskar att jag kunde skriva mer varierat.
Så hur tänker ni? Tänker ni aktivt på att försöka komma med nya saker eller är det lugnt att skriva samma hela tiden?
Några andra idéer och tankar?
-
2026-03-31 kl. 12:37 #15000::
Jag tycker som du säger att det gäller samtliga författare mer eller mindre. Man skriver om det man gillar och är van vid, apropå det vi tidigare skrivit om att skrivandet ofta är lustdrivet. Så det.
Jag skriver inte heller så mycket utanför min bekvämlighetszon. Kategorier som BDSM, Voyeurism, leksaker, våldsamt etc. Det har jag ingen erfarenhet eller fantasier av och går inte igång på och då undviker jag det.
Mitt enda tips är väl egentligen att använda novellutmaningarna både gamla och nya för att kanske utmana sig lite vad gäller ämnen och därmed också kanske kategorier. Fullkomligt lysande exempel på det är väl förra månadens utmaning som handlade om funktionsnedsättning där både @calcifer och @zzzzaragon skrev utanför sina vanliga områden och fullkomligen briljerade. Ett annat sätt kan vara att titta på just listan med kategorier för att se om man hittar någon man inte brukar skriva i och göra ett försök.
Ett tredje sätt är att försöka nappa på något av önskemålen som dyker upp här i forumet. Inte så många än så länge men det kanske kommer fler. Det gav i alla fall mig en idé när någon frågade efter en novell där en tonåring utpressar någon moster eller liknande till sex. Sådana har jag läst många men aldrig skrivit själv och då kom jag på en bakgrundshistoria som åtminstone i novell känns trovärdig och värd att skriva. Så den håller jag på med.
Men jag tror faktiskt att det är något man främst själv tänker på och inget andra bekymrar sig över särskilt mycket.
-
2026-03-31 kl. 17:08 #15006::
Jag tror det är svårt att komma ifrån att visa drag blir mer eller mindre gemensamma genom ens noveller. Lite som en konstnär som målar olika tavlor, men håller sig inom en och samma stil – eller som varierar stil men man ser ändå andra gemensamma drag i vilka färger, ljus eller typer av motiv som förekommer. Ger man en random person på gatan en slumpmässig tavla från antingen Picasso, Zorn eller Monet, så kommer de allra flesta gissa rätt, utan att någon skulle få för sig att anklaga någon av konstnärerna för att enbart måla samma tavla om och om igen.
Vad har menar är att man inte behöver anstränga sig alltför mycket för att variera sin stil. Det kan vara kul att, som modernistisk konstnär prova att måla impressionism, men mer som än övning än för att folk kommer älska tavlan. Förmodligen är kan bäst på stolen man känner sig hemma i. Varierar man för mycket tror jag att kvaliten blir lidande och ens läsare vet inte vad man ska förvänta sig och blir mindre trogna.
Men självklart ska man inte heller bli alltför enformig och förutsägbar. Det finns gemensamma drag i många av mina noveller, t.ex. en man med stor kuk, en kvinna med en stark längtan efter sex, en förmåga och vilja hos mannen att tillfredsställa henne långt mer än hon vågat hoppas, samt en syn på relationen som potentiellt seriös och långvarig. Även om jag varierar i vissa åldrar jag skriver om, vilken vilken miljö de möts i, osv. så kommer den som läst tillräckligt av mina noveller att känna igen vissa drag likt hur man känner igen Zorn, Picasso och Monet. (obs, jämför mig inte med dessa konstnärer)
Och med det sagt så kämpar jag också ibland med att få till variationen. Jag märker att jag i perioder håller mig till vissa teman. Jag publicerade vid ett tillfälle tre noveller i rad som på olika sätt innefattade en kvinna som bönade och bad att en alltför ädel och godhjärtad man skulle gå med på att ligga med henne. En annan gång kan temat vara en viss sorts orgasm, en viss ålder eller något annat. Ibland tänker jag inte på det förrän jag publicerat den tredje liknande novellen i rad, och undrar om läsarna noterar temat och drar en massa slutsatser om mig som person utifrån dessa. Det är i so fall inte helt orimligt att det ligger något i dessa analyser, och det kan kännas lite utsatt. Men förmodligen tänker läsarna mer på sig själva än på mig. Så himla intressant är jag ju faktiskt inte.
-
2026-03-31 kl. 18:02 #15010
-
2026-04-01 kl. 00:56 #15012::
Jag sitter och funderar på om det är möjligt att skriva en novell i bakvänd ordning?
Mycket av all litteratur som skrivit utgår väl oftast av den Dramatiska kurvan. Där man först fångar läsaren med något intressant som gör att man vill läsa vidare. Sen sken en presentation av karaktärerna och miljön, därefter stegrar långsamt händelserna tills man når klimax. Därefter lugnar sig historien och man knyter ihop säcken.
Istället för att utgå från detta, så gör man helt omvänt eller ialla fall stuva om i ordningen.
Några utmaningar kan vara att testa att skriva ur ett annat perspektiv än det man föredrar.
Kvinna – man, jag – han/hon, handling – konsekvens…Det kan även vara att utgå från en sinnesstämning – rädsla, eufori, ånger, dåligt samvete eller liknande.
Utgå från en intressant miljö, historia eller århundrade/tionde för att få variation. Kolla upp ord, slang och typiska ord som användes då för att stärka känslan.
-
2026-04-01 kl. 01:48 #15013
-
2026-04-01 kl. 09:50 #15022::
Det blir lite olika resultat beroende på förutsättningar. I t ex ”Arkivet” och ”Svarta boken” utgår jag i största möjliga mån av minnen med undantag för ”korrigeringar” för att göra historierna mindre igenkännbara för inblandade parter.
Längre novellserier har jag ju en typ av synopsis/story board/persongalleri som jag faller tillbaka till.
Däremot finns ju en vis repetetiv egenskap i sex, rent generellt, där det inte är konstigt om man utgår från någon typ av lättare intimitet följt av förspel och sedan en kombination av ajter. Det finns alltså en stor chans för liknande upplägg i just den delen.
Det är väl framförallt i de utbygget inom ramhandlingarna, och sidohistorierna, man/jag kan variera novellerna.
Jag föredrar längre novellserier, men även att dessa sprids ut över tid så inte personer går från ”amatör till proffs” inom loppet av några timmar eller nån dag.
Sen tror jag att man måste skriva för sig själv och inte andra och våga ändra perspektiv, som bl a Calcifer nämner.
-
2026-04-05 kl. 15:34 #15086::
Hej alla
Tack för fina tankar.Alltså. Jag gillar idéen som stil på konst. För på många vis så är det väl så att folk läser våra olika noveller för att de är intresserade av ett visst tema.
Men mitt problem är inte brist på idéer. Det brukar ju sägas att det går tretton idéer på dussinet, och i mitt fall så stämmer det verkligen. Idéer är dessutom rätt värdelösa om de inte skrivs ner och blir till något.
Men även om idéerna finns så är jag rädd att upprepa mig allt för mycket eller att jag hamnar i hjulspår jag helst vill undvika. Det blir enkelt så att novellserier börjar med lugnt sex för att det sedan blir mer och mer urspårat med fler och fler personer. Och det är ju rätt naturligt att det blir så. Att börja allt för överdrivet känns overkligt men samtidigt vill få läsa om samma två personers likadana samlag som sker två gånger i veckan.
Den första serien jag skrev började ganska hårt och växlade sedan mellan lugnare och hårdare sex. Det var rätt kul att kunna ta en karaktär som börjat sin sexuella bana rätt avancerat och se henne upptäcka de mer mysiga och kärleksfulla aspekterna av sex. Men jag vill samtidigt inte bara skapa en ny Emma.
För det andra jag inte vill hamna i är att ha olika premisser men i övrigt allt för mycket samma. Det finns ju en drös noveller där allt är samma men med olika bakgrund. Det spelar ingen roll om det är fotbollscup, turnéring i handboll eller vad det är. Det är samma händelser och nästan identisk dialog. Och där vill jag inte heller hamna.
Och det känns lite som att jag hamnar där nu. Det är liknande gruppsexorgier oavsett vad resten av historien är.
Men samtidigt så kanske det är lite som med deckare. Det finns egentligen inte så många sätt att ha ihjäl folk. Det som gör berättelsen intressant är spänningen av att ta reda på vem och varför samtidigt som man följer de olika karaktärerna.
Jag vet inte exakt vart jag vill komma med det här egentligen. Mest bara vädra lite tankar och känslor antar jag.
-
2026-04-11 kl. 22:31 #15170::
Det är nog som många säger här, att man ändå skriver om de saker som intresserar en, och som man går igång på. Och man blir inte gladare av att helt avvika från det, för då blir det inte lika bra och inspirerat. Och då blir ingen annan glad heller. Jag och Sleepy Aragorn har diskuterat det där en del. Man kan tänja på sina ramar, men inte gå för långt ifrån dem.
Men man kan ju trots det experimentera med olika berättartekniker, olika perspektiv, tajtare historier eller längre och mer utbroderade. Helt enkelt berätta samma typ av historier på helt olika sätt, och på så sätt få sin variation. Sen kan man ju göra något enstaka försök utanför sin comfort zone. Flyger det så får vi ta del av det. Flyger det inte så blir papperskorgen mätt.
När det sedan gäller själva sexscenerna, så är det väl som Mxmeralda är inne på, det finns inte så många olika sätt att göra det på. Å andra sidan finns det mer som är sexigt än bara förspel och samlag. Mina karaktärer har ju till exempel en evig förmåga att springa omkring nakna i de mest olämpliga sammanhang.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Jag kan hålla med föregående skribenter att båda novellerna kunde ha slagits ihop till en novell, samt att detaljerna kunde…