Svar till: Varför skriver du?

Välkommen Forum Skrivarstugan Varför skriver du? Svar till: Varför skriver du?

Sleepy Aragorn
Trådstartare
    Rösta upp
    0
    Rösta ner
    ::

Jag försöker kommer ihåg varför jag själv började. Jag tror det spelade in att jag plötsligt kände mig äcklad av porr och industrin. Substitutet blev noveller och ganska snart kände jag att jag hade något eget att bidra med.

Ganska snart upptäckte jag det som sen har blivit min starkaste drivkraft. Att skriva ner en fantasi gör den verklig. Inte verklig i bemärkelsen att hänt på riktigt, men den tar ändå en definitiv, sann form, den blir ”på riktigt”.

Så länge fantasin stannar i huvudet är den formlös. Man hoppar in och ut i den på olika ställen varje gång, skeenden kan ändras och byta plats hur som helst. Man kan äta kakan och ha den kvar, och inom ramen för samma fantasi ta sig friheter som inte går ihop med varandra.

Men när man skriver ner det måste allt passa ihop. Jag måste bestämma mig för vad som ”egentligen” händer. Paret kan inte både kyssas första gången ute på bryggan och inne på hotellrummet, utan jag måste avgöra vilket som är sant.

Det är något väldigt speciellt med det där. Som att spela in en CD-skiva med musik som kommer att säljas till mängder med lyssnare. Då spelar det ingen roll hur många olika varianter av gitarrsolot man spelat själv hemma, för det är versionen som hamnar på inspelningen som kommer att vara den ”rätta”, som spelas i folks vardagsrum, bilar och hörlurar. Det går från att vara min formlösa fantasi till att bli på riktigt.

Och det är samma sak med novellerna. Att skriva ner och publicera mina fantasier till något som hundratals eller tusentals läsare kommer att ”uppleva” och upphetsas av, det är speciellt. Att göra något sant och riktigt utifrån mina fladdriga tankar, forma något evigt. Den biten är inspirerande och upphetsande på ett annat sätt än fantasierna i sig. Ologiska, osammanhängande fantasifragment blir på riktigt när jag skriver ner dem och det är därför jag gör det.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Fantastik novell. Ta till exempel den här första meningen! ”När vintern tar sitt iskalla grepp om den skandinaviska halvön undrar…

2. Tack för att du så generöst uppmuntrar och tar dig tid att kommentera. Många gånger kan en positiv kommentar, eller…