Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! › Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!
Vilket kul initiativ! Och vad roligt att läsa allas tankar och om hur ni andra gör.
Alltså. Idéer går det väl tretton på dussinet, eller vad man brukar säga. Ofta så kommer de direkt, som när jag sprang upp för en trappa på Gullmarsplan, eller så är det fantasier som växer över tid.
Jag brukar ha en idé eller fantasi i huvudet ett tag innan jag skriver ner den. Om jag kommer på något och inte kommer ihåg att skriva ner det så var det troligen inte så bra idé. Eller jag hoppas att det är så i alla fall.
Precis som många andra här så skriver jag ett kortare skelett först där jag gör en grov skiss för vad som ska hända och i vilken ordning. Jag bygger också upp ett galleri med alla personer som ska vara med så att jag kan kolla det med jämna mellanrum för att se att jag inte råkar skriva fel om någon.
När jag sedan skriver så skriver jag oftast från start till slut men ibland skriver jag ner vissa nyckelscener eller hela avsnitt som är viktiga. Ibland skriver jag dem för att jag helt enkelt bara vill skriva den scenen 😀
Sedan så har jag två regler jag vill följa. Den ena är att göra berättelsen sannolik. Det ska kännas som att det här, oavsett hur skruvat det är, faktiskt skulle kunna ha hänt. Jag tycker personligen att jag gör det med varierande resultat 🙂 Min senast avslutade serie var verkligen inte bra och det lös igenom hur otroligt jäkla orimlig den faktiskt var.
Men jag försöker tänka lite som Stephen King gör med sina galenskaper. ”Allt kan hända i en berättelse om världen som den utspelar sig i gör så att det kan hända.” För även om allt kan hända i fantasin så måste det finnas någon rim och reson i det. Kan ett hotell, likt i the Shining, vara en ondskefull varelse? Ja! Om författaren har byggt upp en värld som får dig att tro på att det kan vara så. Jag tycker själv att många noveller jag läst missar det här totalt, även de som är riktigt bra skrivna.
Med det i tankarna så försöker jag ibland bara att retas. Jag tar någon av mina idéer och lägger dem på en trope som jag sedan försöker få rimlig. Det finns en massa dåligt skrivna berättelser om män som träffar unga tjejer som förför dem. Inte sällan så vill de förlora oskulden. I avsnittet efter så kommer några kompisar på dem och det tar väl typ trettio sekunder innan de också vill vara med.
Så vad händer om jag tar idéen om en man som är på väg hem till sin lägenhet men som får ett SMS från en tjej han legat med tidigare och slänger in den i det tropet? Jag har redan karaktären Micke, som är den enda jag hittills skrivit som ett Jag, så jag kan ju bara slänga in honom istället för att presentera någon helt ny. Hur skulle han ha hamnat i den här situationen?
Sedan så ville jag skriva en helt annan historia om ett snöoväder som lamslog stan. Vad händer om någon söker skydd i tex ett strömavbrott? Lagom sönderanänvd story förvisso men varför inte? Men så la jag bara på två delar till på berättelsen om Micke och Nellie och slöt således cirkeln.
Känner att den här kommentaren mest blivit en förvirrad vägg av text så slutar här 😀

Väntar ivrigt på en fortsättning.