Tjänarinnans berättelse

Välkommen Forum Läshörnan Tjänarinnans berättelse

Visar 0 svarstrådar
  • Författare
      Rösta upp
      0
      Rösta ner
      ::

Margaret Atwood, som nominerats till Nobels litteraturpris minst en gång, kom ut med boken ”Tjänarinnans Berättelse” (The Handmaid’s Tale) i mitten på 80-talet. Nyligen kom hon också ut med fortsättningen, en andra bok med titeln ”Gileads Döttrar” (The Testaments).

Atwood är en ikon inom feministvärlden, och böckerna är inte på något sätt menade som något erotiskt. Men det är det. I alla fall om man gillar tanken på BDSM och tveksamt deltagande eller hur man nu översätter detta… Du vet vad jag menar! Om du inte gör det är du välkommen att läsa min egen version av Atwoods bok – publicerad här på Erotopia.

HANDLING
      Tjänarinnans berättelse utspelar sig i en inte alltför avlägsen framtid. Människan har förstört världen genom alla gifter och all miljöförstörelse. Majoriteten av världens kvinnor kan inte längre få barn, och de som får det föder oftast svårt missbildade barn. Som en lösning – både på människans överlevnad och mäns sexuella behov – har en religiös sekt övertagit delar av USA. Landet kallas nu Gilead och har nya fantastiska lagar. En kvinna som läser får fingret avskuret första gången, hela handen andra gången. Ordet gay är förbjudet. I stället används könsförrädare. Och könsförrädare avrättas. Andra vanliga straff – som alla sker offentligt – är t.ex. att bli söndersliten av kvinnor. En man anklagas för att ha våldtagit en kvinna och blir därför placerad i en ring av Tjänarinnor som alla slänger sig på honom, sparkar, slår och sliter honom i stycken.

Man har rensat upp och skapat ordning i samhället. Framgångsrika män är Anförare med fina hus, fru, hushållerskor och chaufför. De har dessutom också varsin Tjänarinna. Tjänarinnan är en kvinna som, enligt Gileads stat, levt på ett förkastligt sätt. De har varit otrogna, jobbat i stället för att vara heltidsmödrar, prostituerat sig, blivit våldtagna (deras eget fel) eller liknande. Dessa kvinnor utbildas av Tanter på det Röda Centret (tvingas utstå hot och misshandel). Tanterna taggar deras öron som på kossor och använder elektriska kofösare för att tillrättavisa dem). När de lärt sig att lyda placeras de hos en Anförare.

Tjänarinnorna utsätts i hemmen för regelbundna våldtäkter. sanktionerade av staten. Eller som man uttrycker det i Gilead; ”heliga ceremonier” baserade på Gamla Testamentet. Tjänarinnan ligger på rygg mellan benen på Anförarens fru som håller hennes armar ”som en fysisk förlängning av hennes kropp”. Samtidigt våldtar Anföraren Tjänarinnan. Detta sker varje månad när hon är fertil. En Tjänarinnan är placerad hos en Anförare i två år. Därefter förflyttas hon till en annan Anförare. Efter tre försök (sex år) anses hon ha misslyckats och skickas till ett koncentrationsläger för att arbeta och dö.

Den Tjänarinna som blir gravid föder barnen i sin Anförares hus. Alla är där, Männen är i arbetsrummet, dricker whiskey och röker cigarrer, medan kvinnorna; de andra Tjänarinnorna, Tanterna och Fruarna trängs runt Tjänarinnan som föder. Så fort barnet är fött tas det ifrån Tjänarinnan som ju är en olämplig mamma, och ges till frun i huset. Tjänarinnan får vara kvar och amma barnet medan hon läker, och sedan flyttas hon till nästa Anförare för att upprepa allt.

OMDÖME – och ett SERIETEIPS!
      Boken är riktigt bra, tunn, kan läsas över några dagar. Serien kom 2017 och finns fortfarande på HBO. Det är gudomlig! Rekommenderas varmt. Regissören har lekt med färg och form och vår hjärna njuter av alla upprepningar. Många cirklar och raka linjer… Alla Tjänarinnor är klädda i rött med vit huvudbonad, fruarna i grönblått, martorna (hushållerskorna) i smutsgrönt, Tanterna i brunt osv…. Fantastiskt bok, gudomlig serie. Låt fantasin flöda!

Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Härlig läsning. Och jag känner igen mig. Jag tränade också upp mig inför min första kuksugning. Tränade deep throat-teknik. Fast…