Kan vi hoppa över sexet?

Välkommen Forum Skrivarstugan Kan vi hoppa över sexet?

Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      Rösta upp
      0
      Rösta ner
      ::

Hur mycket av en erotisk novell tycker du kan bestå av annat än sex? Andra saker än sex behövs ju för att bygga karaktärer, miljöer, ge anspelningar förklara och skapa förväntningar.

Rösta upp
      -2
      Rösta ner

Kanske en egen kategori för ”No sex – Stories”

John
      Keymaster
        Exklusiva författareSuperpatreonsAdministratorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024
        Rösta upp
        1
        Rösta ner

I mitt skrivande är historien runt omkring det viktigaste och sexet den leder fram till. Men om inte det där vem, hur, var och varför finns med så blir det ointressant att skriva. Ibland kan det bli en ”snabbis” i en novell precis som i verkligheten om stjärnorna står rätt. Och erotik är så mycket mer.

Calcifer
        Moderator
          Exklusiva författareEditorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024Inspiratörer
          Rösta upp
          2
          Rösta ner

I stort sett har hela min julkalender varit kategoriserad med No sex-taggen, bortsett från några avsnitt. Jag tycker själv jag lyckades bra att hålla det spännande och lagom mystiskt utan sexet.

Jag tycker heller inte nödvändigtvis inte att man måste skriva utförliga (även om jag gör det) beskrivningar av själva sexakten. Mer att uppbyggnaden av känslor och stämning är viktigast. Att man kan känna karaktärernas känslor.

Sleepy Aragorn
          Moderator
            Exklusiva författareModeratorerPatreonsÅrets favoriter 2025
            Rösta upp
            0
            Rösta ner

Jag har, som med allt annat för mina noveller, noggrann statistik för detta!

I snitt går 47% av berättelsen innan ”romans” uppstår, ofta i form av en kyss eller liknande handling som gör det tydligt att nu är båda karaktärerna medvetna om vart det barkar. Men variationen sträcker sig hela vägen från 0% (dvs sex/liknande pågår när berättelsen börjar) till 100% (dvs novellen slutar när ”romansen” börjar).

Rösta upp
            1
            Rösta ner

En intressant fråga. Generellt lägger jag normalt stor det av mitt skrivande på karaktärsbyggande och beskrivningar av känslor hos karaktärerna i mina noveller. Historien ska bygga och bära sexet inte tvärtom. Det kan kanske tyckas bli segt och långdraget och jag misstänker att vissa läsare bara vill ”cut to the chase”.

Jag gjorde ett litet experiment med min senaste novell (Muren blev till vatten-barriärerna brast) och bad AI bedöma den med utgångspunkter som en ren porrnovell och som ett skönlitterärt verk skala 1-10.
            Som porrnovell fick den en 8:a med bristen att ” Litet för mycket karaktärsdjup: För en strikt porrnovell är de längre psykologiska resonemangen (som Peters svartsjuka som övergår i fascination) nästan ett minus. De saktar ner tempot och drar fokus från det rent fysiska, även om de också kan ses som en fördel i en annan kontext”
            Men som litteratur fick den en överraskande hög 6:a med feedbacken ”Plotdriven snarare än karaktärsdriven: Berättelsen drivs framåt av vad som ska hända sexuellt, snarare än av karaktärernas inre resor. Deras inre monologer tjänar handlingen mer än att de utvecklas på ett djupt plan under berättelsens gång.”

Jag tycker det visar just vad en sexnovell är. En historia vars primära syfte är att hetsa upp. I exemplet ovan var mitt karaktärsbygge det ett avseendet ett minus eftersom sexet är det som eftersöks.

Sleepy Aragorn
              Moderator
                Rösta upp
                2
                Rösta ner

Bra tankar! En erotisk novell är inte en ursäkt att skriva ett romantiskt drama som hettar till lite på slutet, utan syftet är den erotiska laddningen med den förväntan, uppbyggnad och uppfyllnad som detta kräver. Men bakgrunden är en viktig del för att åstadkomma detta.

Tre av mina absolut bäst mottagna noveller är 10 000 ord långa och i alla dessa tre sker inget fysiskt närmande förrän efter 6000 ord (Dealbreaker, Jobba hemifrån och Obekväm utveckling på jobbet). Det är minst 12 A4-sidor med bakgrundsberättelse innan det börjar hetta till. Men det funkar när bakgrunden bygger upp personerna och deras längtan på ett sätt som gör de sista sidorna med intimitet ännu bättre.

Mxmeralda
              Moderator
                Exklusiva författareUtvecklare
                Rösta upp
                0
                Rösta ner

Tänker att det handlar mycket om vad du skriver och för vem du skriver det. Och i vårt fall; skriver du romans eller erotika?

Medan romans är berättelser som kan innehålla en del sex så är erotik sex som kan innehålla en del historia. Vi kan liksom inte glömma att många läser det här för att ha något att onanera till! Ett bra riktmärke är därför att ge folk den möjligheten från första raden.

Det betyder inte att man inte kan bygga upp karaktärer, miljöer och historier. Och om man skriver en serie så kan man också bli mer frikostig i att ha mindre sex i vissa avsnitt, eftersom att du kan hoppas på att den som läser är tillräckligt investerad i din berättelse för att läsa ändå.

Min senaste serie börjar såhär:

Femtonåriga Wilma Andersson ville bara göra en sak. Hon ville knulla! Hon ville känna hur det kändes att ha en kille i sig och hon ville att någon annan än henne själv gav henne en orgasm. Hon var trött på fingrarna och på sin dildo. Hon ville ha kuk och hon kunde nästan nöja sig med vem som helst.

– Ingen verkar ens titta åt mig, sa hon surt.
                Hon satt på sin säng tillsammans med en av hennes nya vänner.
                – Jag hade hoppats på att någon skulle vara intresserad men ingen kollar på mig. Alla ser mig bara som Isabellas lillasyster. Som vanligt.

Isabella var egentligen Wilmas halvsyster och stjärna i det lokala handbollslaget. Hon var två år äldre och gick i trean på samma gymnasium som Wilma nyss börjat.

Rent krasst så borde den börja vid dialogen. Den har en direkt hook och den startar det som är själva seriens bakomliggande drivkraft. Det vill säga, Wilmas mindervärdeskomplex jämte sin syster.

Men det här är inte en YA-bok om två systrar utan en porrnovell för folk som vill läsa om femtonåringar som har sex. Så den måste börja med det det så att folk vet vad de kommer att få. Wilma vill ligga med vem som helst och här är anledningen till varför.

Eller så har vi.
                ”Emma hade tråkigt. Förbannat tråkigt! Hon var sexton år, gick första året på gymnasiet och den här vårterminen kunde inte bli sämre. I två månader har hon fått plugga hemifrån. Det var två månader utan kompisar och två månader utan sex.”

Efter denna beskrivning så tar det nästan femton tusen ord innan det blir ordentligt sex på riktigt (vilket nog faktiskt är för långt). Det blir lite onani, en återblick till en kväll med hennes bästa kompis etc, men det riktiga kommer igång en bit in i del två. Men känslan finns alltid där.

Jag tror inte riktigt på att historien ska leda fram till sex utan att sex ska vara en del av historien och faktiskt också driva den. För även om vardagslivet kanske ibland blir rätt mycket av att vi går upp, går till jobbet, gymmar eller gör andra hobbies, kommer hem och någonstans där i mellan kanske man ligger också, så betyder det ju inte att fantasin ska funka så.

När jag lyckas så känner jag att både sexet och det som händer runt det bidrar till att föra berättelsen framåt.

John
                  Keymaster
                    Exklusiva författareSuperpatreonsAdministratorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024
                    Rösta upp
                    0
                    Rösta ner

Jag skriver nog mer och hellre romans. Det är historien som leder till attraktion och sex som jag vill berätta. På det viset skriver jag det jag vill skriva och inte det jag tror att läsarna vill ha. Skriver mycket hellre historier som berör och förhoppningsvis också med lite hetta för någon och jag är galet tacksam över responsen.

Jag tycker sexscenerna är svårast att skriva. De kommer oftast sist och i alla fall ibland som ett lite ”nödvändigt ont”. Vissa berättelser känns mer naturliga / bättre lämpade för mer sex än andra där det kan räcka mer eller mindre att man förstår ”och så låg de med varandra i alla sina dagar”. 🙂 det kanske beror på att jag tycker själv att jag är ganska dålig på att skriva just sexscener. Känner mig ofta som en papegoja som upprepar mig.

Men så är ett samlag också oftast ett samlag. I lite olika positioner och platser och kön men ändå samma stötande höfter och ungefär samma svåra beskrivningar av klimax. Det är varför det händer som intresserar mig mest att skriva. Jag tycker andra ofta är mycket bättre på att skriva sexscener.

Rösta upp
                  1
                  Rösta ner

Finns inget mer irriterande än när man läser en lång novell där det byggs upp en erotisk anspänning och förväntan och sedan är sexscenen inte mycket mer än ”sedan så gick de hem och knullade”.
                  Det som gör erotiska noveller mer intressanta än ren porr är ju att man får lära känna karaktärerna och att det finns en historia som är mer intressant än att styvsyster fastnade i tvättmaskinen… Men skippar eller inte skriva en tillfredsställande sexscen så har man struntat i en vital del av det som skiljer erotica från romans.

John
                    Keymaster
                      Rösta upp
                      1
                      Rösta ner

Nu har jag inte många noveller utan sex, kan räknas på halva ena handens fingrar men i så fall är jag givetvis noga med att kryssa i kategorin no sex så har man inte blåst läsaren på någon konfekt. 🙂

Mxmeralda
                      Moderator
                        Rösta upp
                        0
                        Rösta ner

Visserligen så finns det några stycken som är riktigt bra på att skriva erotiskt utan att för den delen beskriva sexet i detalj. En sådan är tex Lovi, som dock inte verkar vara kvar längre. Efter vad jag läst så tycker jag också att du lyckas med det.

Men vad gäller verklighetens sex så är det hela faktiskt ganska enkelt. Historier och verklighet är inte samma sak! Och om man bara beskriver verkligheten, hur galen den än må vara, så blir det inte intressant att läsa.

Ingen (generellt) redogörelse av verkligheten är intressant att läsa. Det här beror inte på att verkligheten är tråkig, ofta så är den långt mer intressant än dikten, snarare är det så att allt som gör en historia spännande att läsa är sådant du omöjligen kan minnas från verkligheten.

Det är inte det här som den här tråden handlar om så jag skriver det väldigt kort. För att verkligheten ska vara intressant så måste du vara storfiskaren vars armar inte räcker till när du berättar hur stor fisk du fått.

Jag har tänkt att skriva något mer om det här i en annan tråd men tyvärr inte riktigt orkat få ner allt 🙂

Men en annan sak jag ser diskuteras är om man läser annan erotik. Det finns. Ara två sätt att bli bättre på att skriva. Det ena är naturligtvis att träna på att skriva men det viktigaste är att läsa. Mycket!

Jag har ynnesten att få känna ett par utgivna författare och en sak de har gemensamt är att de läser en massa, massa böcker. Så om det är svårt att beskriva sexet, läs mer sex.

• Det här svaret redigerades för 2 dagar, 1 timme sedan av Mxmeralda.
                        Sleepy Aragorn
                        Moderator
                          Rösta upp
                          0
                          Rösta ner

Exakt vad jag brukar tycka! Jag och min fru har bra sex, och just när det händer är det himmelskt att uppleva. Men alla noveller kan inte handla om ett gift par som lyckas med konststycket att få barnen i säng i tid, har ork över och råkar tajma allt detta med måncykeln så att det faktiskt blir av.

Verkligheten är fantastisk för att den är på riktigt. Men dikten behöver något MER än vardagen för att vara läsvärd – Både för att man KAN, men också för att vardagsdraman är tråkiga att läsa om. Hur fint vanligt sex än är att uppleva så behöver dikten lite mer färg och spets för att bli läsvärd.

Mxmeralda
                          Moderator
                            Rösta upp
                            0
                            Rösta ner

Hm. Jag menar nog inte riktigt så.

För visst skulle man kunna skriva en novell om ett monogamt par som har sex efter att ungarna lagt sig. Kanske något om hur de upptäcker nya sidor och testar nya grejer, men inte ens det är egentligen nödvändigt. Att bara bygga upp spänningen kring den där enda tiden när både tiden, orken och lusten finns där samtidigt kan mycket väl räcka. Kanske inte som en serie men som en ”one shot”.

Men tänk på det senaste riktigt bra sexet du hade. Försök sedan att beskriva det.

Sleepy Aragorn
                            Moderator
                              Rösta upp
                              0
                              Rösta ner

Det har hänt att jag skrivit om vårt sex rakt av, utan överdrifter eller förskönanden, och jag har planer på en a med lite mer uppbyggnad kring just småbarnsstress och när lugnet äntligen infinner sig. Det kan absolut bli en bra novell. Men jag hade inte kunnat skriva 110 noveller om det.

Så de flesta av mina 110 noveller handlar om det första mötet, där sexet sen visar sig vara fantastiskt. Fast i verkligheten är det första sexet oftast ett antiklimax, fumlig, nervöst, för kort och med brist på kunskap om varandras kroppar. I verkligheten tar det, enligt min erfarenhet, decennier att bli riktigt bra på att ha sex ihop. Men i novellen kan man skriva om det där magiska undantaget där sexet blir otroligt redan första gången.

Mxmeralda
                            Moderator
                              Rösta upp
                              0
                              Rösta ner

Jo precis. Så är det ju. Varje ny person är nästan som en ny första gång. För det är ju verkligen olika i vad olika personer gillar och vad de gillar med olika personer.

Men tänkte återkoppla lite till det John skrev om att sex ”bara är kön som slår emot varandra i olika ställningar” (var väl inte exakt så han skrev) och att det därför är svårt att beskriva det. För det är mer där problemet ligger och det är lite utanför vad den här tråden handlar om.

Vet inte riktigt vart jag kan fundera vidare kring det dock. För det känns också lite konstigt att skapa en helt ny tråd.

Men det tar i alla fall avstamp i frågan; Om du var tvungen att beskriva ditt senaste gra sex i text, hur skulle du göra det?

Visar 8 svarstrådar
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. En historia i moll som övergår i dur! Bra jobbat. Och mamma-son-berättelser är alltid fint. Så denna måste man väl…

2. Ledsen att den får dig att känna så, men inte obegripligt. Spoiler alert, men mobbing-tonen är bara i början, om…

3. Jag blev illa till mods när jag började läsa detta och kom inte särskilt långt. Så du har verkligen lyckats…