Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Kan vi hoppa över sexet?
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 18 minuter sedan av
Bosse.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-02-23 kl. 18:59 #14253
-
2026-02-23 kl. 19:12 #14254
-
2026-02-23 kl. 19:12 #14255::
I mitt skrivande är historien runt omkring det viktigaste och sexet den leder fram till. Men om inte det där vem, hur, var och varför finns med så blir det ointressant att skriva. Ibland kan det bli en ”snabbis” i en novell precis som i verkligheten om stjärnorna står rätt. Och erotik är så mycket mer.
-
2026-02-23 kl. 19:26 #14256::
I stort sett har hela min julkalender varit kategoriserad med No sex-taggen, bortsett från några avsnitt. Jag tycker själv jag lyckades bra att hålla det spännande och lagom mystiskt utan sexet.
Jag tycker heller inte nödvändigtvis inte att man måste skriva utförliga (även om jag gör det) beskrivningar av själva sexakten. Mer att uppbyggnaden av känslor och stämning är viktigast. Att man kan känna karaktärernas känslor.
-
2026-02-23 kl. 21:37 #14261::
Jag har, som med allt annat för mina noveller, noggrann statistik för detta!
I snitt går 47% av berättelsen innan ”romans” uppstår, ofta i form av en kyss eller liknande handling som gör det tydligt att nu är båda karaktärerna medvetna om vart det barkar. Men variationen sträcker sig hela vägen från 0% (dvs sex/liknande pågår när berättelsen börjar) till 100% (dvs novellen slutar när ”romansen” börjar).
-
2026-02-23 kl. 23:43 #14265::
En intressant fråga. Generellt lägger jag normalt stor det av mitt skrivande på karaktärsbyggande och beskrivningar av känslor hos karaktärerna i mina noveller. Historien ska bygga och bära sexet inte tvärtom. Det kan kanske tyckas bli segt och långdraget och jag misstänker att vissa läsare bara vill ”cut to the chase”.
Jag gjorde ett litet experiment med min senaste novell (Muren blev till vatten-barriärerna brast) och bad AI bedöma den med utgångspunkter som en ren porrnovell och som ett skönlitterärt verk skala 1-10.
Som porrnovell fick den en 8:a med bristen att ” Litet för mycket karaktärsdjup: För en strikt porrnovell är de längre psykologiska resonemangen (som Peters svartsjuka som övergår i fascination) nästan ett minus. De saktar ner tempot och drar fokus från det rent fysiska, även om de också kan ses som en fördel i en annan kontext”
Men som litteratur fick den en överraskande hög 6:a med feedbacken ”Plotdriven snarare än karaktärsdriven: Berättelsen drivs framåt av vad som ska hända sexuellt, snarare än av karaktärernas inre resor. Deras inre monologer tjänar handlingen mer än att de utvecklas på ett djupt plan under berättelsens gång.”Jag tycker det visar just vad en sexnovell är. En historia vars primära syfte är att hetsa upp. I exemplet ovan var mitt karaktärsbygge det ett avseendet ett minus eftersom sexet är det som eftersöks.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Jo jag är väl lite svag för ordlekar. Var kanske göteborgare i ett tidigare liv. 😋