Forumfeedback och buggar

Välkommen Forum Allmänt Forumfeedback och buggar

Visar 17 svarstrådar
  • Författare
      Sleepy Aragorn
      Moderator
        Exklusiva författareModeratorerPatreonsÅrets favoriter 2025
        Rösta upp
        1
        Rösta ner
        ::

Fantastiskt spännande med ett forum! Detta ska bli kul!

Jag tänker att jag skapar en tråd här om forumets funktion mer tekniskt. Redaktionen får justera, men man kan väl både rapportera buggar och föreslå funktioner här?

Själv har jag problem med att visa element i forumet blir för breda för skärmen på mobilen. T.ex. Textrutan jag skriver denna text i, den är bredare är skärmen så jag ser inte en hel rad samtidigt och jag kan inte scrolla i sidled (men däremot flytta textmarkören för att tvinga sidoscroll).

Johan
        Keymaster
          Exklusiva författareAdministrator
          Rösta upp
          0
          Rösta ner

Hej!
          Vad har du för enhet och webbläsare för det det kostar ut? Jag lyckas inte återskapa felet nämligen.

Johan
          Keymaster
            Rösta upp
            0
            Rösta ner

Hmm… väldigt märkligt. Jag har själv bara tillgång till enheter med Ios. Men där fungerar det precis som det ska, även i Chrome.
            Är det bara i forumet det blir så eller ser det likadant ut till exempel där man lägger in en novell eller när du skriver kommentarer?

Sleepy Aragorn
              Moderator
              Trådstartare
                Rösta upp
                0
                Rösta ner

Bara på forumet. Textrutan (som jag skriver denna text i) samt fältet under med taggar, är det som är för breda.

Rösta upp
              0
              Rösta ner

Tog en screenshot för att visa hur det såg ut för mig när jag skrev inlägget ovan, laddade upp det på en bildbank och försökte länka till det, men inlägget (eller snarare inläggen, för jag försökte flera gånger) publicerades inte.
              Är det så att länkar inte tillåts? Eller måste de passera någon modereringsfunktion först? (Ber om ursäkt om det blir en del extrajobb för moderatorerna bara av mina inlägg…)

Testade också med HTML-tag a, men det funkade inte heller *sweaty smiley*

Johan
              Keymaster
                Rösta upp
                1
                Rösta ner

Hej djupblå!
                Det fungerar helt enkelt inte att använda länkar så det är därför.
                Vi har fått en bild av Sleepy så vi har koll på hur det ser ut. Däremot förstår jag fortfarande inte riktigt VARFÖR det blir så på Android. Tack för att du också kan bekräfta att det blir knas i alla fall. Vi fortsätter kolla på det.

Rösta upp
                0
                Rösta ner

Screenshot på hur det såg ut för mig när jag skrev mitt tidigare inlägg

Rösta upp
                0
                Rösta ner

Skriften i Forumet är för liten vilket gör inläggen svårt att läsa. Bokstäverna bör vara lika stora som texten på startsidan och i novellerna.

Rösta upp
                0
                Rösta ner

Här ser det bra ut nu men det är på översikt sidan (alltså sidan innan denna) som skriften är pytteliten.

Johan
                  Keymaster
                    Rösta upp
                    0
                    Rösta ner

Ja, jag får testa lite i taget för att se hur det landar. Så ha lite tålamod bara! 🙂
                    /J

Johan
                    Keymaster
                      Rösta upp
                      0
                      Rösta ner

Nu tror jag att jag har fixat till storleken på de flesta ställen och också färgerna är mer vettiga nu.
                      /Johan

Rösta upp
                    1
                    Rösta ner

Hej skulle vilja ha så man kan lägga noveller som favoriter om de går? mvh Tommy

Rösta upp
                    0
                    Rösta ner

Färgerna…
                    Reglerna har ljusgul bakgrund, rosa överstrykning, och ljusgrå text. Totalt oläsbart.
                    I mobilen kan man inte se vad som är nya ämnen i en tråd. Har kollat med Chrome och duckduck go

Rösta upp
                    1
                    Rösta ner

Hej!

Här kommer lite synpunkter på Erotopias layout.

Först och främst vill jag säga att den är väldigt fin, Den ser både snygg och professionell ut och har bra struktur. Den klår många webbplatser med hästlängder.

Men jag har ett litet förbättringsförslag. I novellerna blir avståndet mellan styckena väldigt stort. Och det blir särskilt påtagligt när man har en-rads-meningar, för då blir det väldigt mycket luft mellan raderna. Om redaktionen hade möjlighet att minska avståndet lite, skulle det se mera harmoniskt ut.

Sleepy Aragorn
                      Moderator
                      Trådstartare
                        Rösta upp
                        1
                        Rösta ner

Redaktionen kanske har ett bättre svar. Men som det är nu håller inte formateringen isär stycken, utan man slår in en dubbel radbrytning i texten för att separera styckena. Skulle man ändra formatet nu skulle alla gamla noveller få enorma (tredubbla) styckesavstånd om man inte går in och plockar bort alla extra radbrytningar.

På olika sidor funkar detta olika. Jag vet det, för i de av mina noveller som jag föst lade upp på Sexnovell, så hade jag dubbla radbrytningar mellan stycken. När jag sen lade upp samma noveller på Bubblan behöver jag gå igenom hela texten och ta bort varje extra radbrytning manuellt. Och när jag sen har lagt upp alla noveller här på Erotopia så har jag återigen behöver lägga till extra radbrytningar mellan varje stycke i varenda novell.

John
                        Keymaster
                          Exklusiva författareAdministratorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024SuperPatreon
                          Rösta upp
                          1
                          Rösta ner

Ettt tips är också att först klistra in texten i Anteckningar om man kör Windows. Skriver man i Word kan det slinka med osynlig kod som förstör formateringen.

Calcifer
                          Moderator
                            Exklusiva författareEditorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024Inspiratörer
                            Rösta upp
                            0
                            Rösta ner

En enkel lösning som man kan använda just för att skippa den breda radbrytningen är att använda Shift vid varje Enter. Då blir det enkelt radavstånd. Testa det 🍀

Rösta upp
                          0
                          Rösta ner

Hej
                          Jag som enbart skriver i Anteckningar i Windows-miljö lägger in ett enkelt radbryt där jag vill ha ett nytt stycke och när jag sedan lägger upp novellen här så ser i alla fall jag bara texten som en hel textmassa, är det bara min skärmläsare (rredaktionen vet vad jag pratar om) eller är det en sammanhållen textmassa för samtliga? Undrar mest för att veta hur jag ska hantera detta i kommande texter så det blir ett flyt och lite paus där det behöver vara det. För övrigt ska jag lämna en stor portion berömm till samtliga på redaktionen både för mottagandet, den tekniska feedback ni lämnat och för jobbet ni gör 🙂 keep it up!

Johan
                            Keymaster
                              Rösta upp
                              0
                              Rösta ner

Om du lägger in en blankrad vid nytt stycke i anteckningar, försvinner den då när du klistrar in i sajten?

Rösta upp
                              0
                              Rösta ner

@Johan
                              Jag har inte provat, problemet är även det att jag kommer inte åt ”knapparna” som finns för formatering när jag lägger upp en ny novell, jag ska kika på detta när jag lägger upp nästa alster 🙂 Jag kanske återkommer direkt till redaktionen då forumformen är aningen svår att hantera men jag försöker få till detta 🙂

Johan
                              Keymaster
                                Rösta upp
                                0
                                Rösta ner

@EvilWalks
                                Det går så klart bra att återkomma direkt till oss. Knapparna för formatering ska nu normalt sätt inte behöva använda så de kan du egentligen bortse ifrån.

Rösta upp
                              0
                              Rösta ner

En bugg:

Om jag klickar ”views” under min profil när jag är inloggad så får jag först upp ett diagram, och under diagrammet är en lista med användare. Under användarnas namn står HTML-kod, vilket inte känns som att det är meningen.

Det är ingen viktig grej, men det kanske är lättfixat? Jag använder Windows och det ser likadant ut i Firefox och Chrome.

John
                                Keymaster
                                  Exklusiva författareAdministratorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024SuperPatreon
                                  Rösta upp
                                  1
                                  Rösta ner

Hej. Just det är tyvärr inte så lättfixat. Tekniken bakom vårt valda tema är för omodern för just den visningen. Vi kommer bygga om i framtiden av andra skäl och då kommer även det där att lösa sig. Men det står tyvärr inte högst på prioritetslistan och är ett ganska stort jobb.

Tills dess får man nöja sig med de 5 senaste besökarna. 🙂

Rösta upp
                                0
                                Rösta ner

Tack för svar, då vet jag!

Rösta upp
                                2
                                Rösta ner

En sak som hade varit uppskattad är att kunna ändra bakgrundsfärg till något mindre bländande vitt. Måste inte vara en mörk bakgrund men just nu blir det ganska jobbigt att läsa när det mörkt runt omkring då kontrasten blir så stor.

En annan sak är att det är besvärligt att bläddra bland en författares noveller. Dels så ser man bara 10 noveller per sida, rutorna med novellinformationen känns också onödigt stora och hade kunnat komprimeras något för att göra det mer överskådligt. Det finns inte heller någon sidnumrering utan går bara att gå framåt och bakåt bland de olika sidorna med noveller.
                                Detta är ju oftast inte ett problem men några författare har ju väldigt många noveller och då blir det besvärligare.

Johan
                                Keymaster
                                  Rösta upp
                                  3
                                  Rösta ner

Hej!
                                  Superbra feedback ni kommit med när det gäller layouten på olika sätt, både här i forumet och på sajten i stort. När vi skapade Erotopia så hade vi väldigt bråttom för att framförallt komma i gång för de som ville komma hit från Bubblan. Allt var inte klart då och vi har byggt funktioner under tidens gång, som nu senast forumet. Nästa stora sak på att göra-listan är Erotopia 2.0 där allt det som inte funkar som det ska rent grafiskt ska lösas. Startsidan ska se annorlunda ut och självklart ska vi också lösa ett mörkt läge för de som önskar det! Även utseendet här i forumet ska fixas till – och just det kommer ske före Erotopia 2.0, det är bara det att det är så himla många inställningar som vi måste peta på och det tar sin lilla tid. Men ha lite tålamod så ska allt bli bättre så småningom. Ni har lite att se fram emot framöver helt enkelt – och nej, vi kommer inte lova när det kommer vara klart! 🤓

Rösta upp
                                  0
                                  Rösta ner

Inläggen i forumet sorteras ju med det senaste längst ner. Så man får skrolla en del när man vill titta på det senaste. Jag tycker det skulle vara bättre med det senaste inlägget överst. Och på novellsidan är det ju redan så.

John
                                    Keymaster
                                      Rösta upp
                                      0
                                      Rösta ner

Nja, i själva forumet läggs inlägg som senast besvarats högst upp men i själva inlägget hamnar senaste svaren längst ner, precis som kommentarerna på noveller eller som svaren i privata meddelanden.

Det går tyvärr inte att ändra just det.

Rösta upp
                                    1
                                    Rösta ner

På enskilda författare kanske det skulle finnas valet mellan att se enskilda noveller eller novellserier.

Visar 17 svarstrådar
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Senast i forumet

Kommenterat