Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Dåtid kontra Nutid
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 1 månad, 2 veckor sedan av
Cogburn.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-02-10 kl. 09:13 #13908::
Jag har ett stort historiskt intresse, så känner ibland att jag har ett dilemma.
Jag har två noveller/novellserier som jag våndats kring sedan Bubblans tid.
En utspelar sig tidiga 1800-talet när Californien fortf inte tillhör USA, den andra i USAs Söder innan inbördeskriget.
Dilemmat är att jag inte vill skriva en historisk roman präglat av nutida världsuppfattning, men då kan en hel del uppfattas som känsliga ämnen.
Som Vargas Llosa sa när han blev anklagad för att vara manschauvinist; Jag beskriver hur det var i den här världen på den tiden.
Bara i min novellserie ”Hollywood Diaries” som jag baserar på olika dåtida karaktärer, och vad jag läst om dem, kände jag att jag balanserade på vad som var OK ”nu”.
-
2026-02-10 kl. 16:41 #13922::
Förstår problemet. Tänker att det beror lite på vilka känsliga ämnen det ska handla om. Dels kan man inleda novellen med ett tydligt förord där man informerar om innehållet och avsikten. Sedan kan man tona ner saker så mycket som möjligt så att läsaren förstår men man kanske inte använder de grövsta orden och skildringarna.
Jag har en novell som jag ska publicera framöver som kommer beskriva en karaktärs bakgrund där hon utsatts för våld av en tidigare partner. Det går att skriva så att man förstår utan att liksom äckla ner sig i skrik och slag. Mer subtila grejer så att man förstår att det har hänt. Inte för att det har med det erotiska i berättelsen att göra utan för att det är viktigt för karaktärernas bakgrunder och bevekelsegrunder.
Ska du skriva om USA Och 1800-tal så gissar jag bara att det kan handla om slaveri och/eller övergrepp? Det kan vara knepigt om det är det som folk förväntas bli upphetsade av eller om det har med historiens bakgrund mera att göra.
Vet inte ens om jag själv blev klokare av det där. Någon mer kanske har bra tankar? 🙂
-
2026-02-11 kl. 09:40 #13946::
Den förstnämnda novellen har en sammanfallande kolonialmakts arrogans som backdrop för huvudpersonernas kamp i tillvaron. Det förekommer, väl, vad som definieras som Dub-Con.
Den andra utspelar sig på en plantage med, ja, slavar, men det är ju huvudhandlingen har ju inte med utnyttjandet av dessa att göra, även om det förekommer som en del i ett ”uppvaknande” för en huvudperson som kanske varit naiv.
-
2026-02-11 kl. 15:08 #13948::
Jag tänker att man måste kunna använda tidsenligt språk, annars blir det inte bra. Man får kanske bara skilja på språk som är viktigt för historien och språk som är avsett för eller kan göra läsaren upphetsad. Det kan vara en svår balansgång men det är det sistnämnda som vi vänder oss emot.
Jag tänker att i en sådan berättelse skulle det tex vara okej att skriva:
”Negerpojken skördade på fälten”
För att det skulle vara omöjligt att skriva ”den färgade/mörkhyade pojken…” om det utspelar sig på 1800-talet.
I vanliga romaner kan författaren gå väldigt långt både i språk och handling men när syftet är att skapa njutning så vill vi ogärna sätta det i samband med förtryck och övergrepp.
Jag tänker att en bra författare med en genomtänkt berättelse och ett brett ordförråd nästan kan skriva vad som helst och få det bra. Det gäller också att inte överanvända exempelvis nedsättande ord. Ungefär som när en del verkligen prenta in incest och skriver typ:
”Åh vad skön du är mamma! Nu ska jag knulla dig mamma! Du suger så skönt mamma!”
Då handlar det bara om att pränta in det ordet hos en läsare som går igång på just detta. I själva verket har läsaren för länge sedan förstått, redan första gången exempelvis ”mamma” användes att det är just det det handlar om.På samma sätt tycker jag man kan tänka även om nedsättande ord men som kanske är nödvändiga för historien. Skriv orden på några lämpliga ställen för att sätta historien på rätt ställe och sedan använda alternativa formuleringar men som passar.
Jag vet inte om @Johan eller @Lilith eller någon annan har vettiga tankar att lägga till?
-
2026-02-11 kl. 16:32 #13949::
Jag förstår frågan. Att skildra en tid så som det faktiskt var, med tillkommande ex. värderingar och maktmissbruk, måste få göras. Men det krävs finess att genomföra det. Att försköna något för att det är nutids-triggande, kan ev göra en bakgrundshistoria mindre realistisk eller rent av ”slarvigt skriven”.
Som exemplet som John nämnde om ”negerpojken skördade fälten”… Är det viktigt att själva berättelsen innehåller orden eller är det mer dialogen som sätter prägeln här?
Frågan är inte bara om något ska vara med, utan hur. Språk och uttryck behöver fylla en funktion i sammanhanget.
Sen är det väl smart att skriva med att det inte är författarens egna värderingar, utan det skildrar just förtryck i historien.
-
2026-02-11 kl. 21:24 #13953::
Nej jag har egentligen inte så mycket att tillföra till det @John och @Lilith framfört. Jag tycker det kan vara rimligare att ett olämpligt språkbruk kan förekomma i en dialog där det är rimligt för den övriga kontexten.
Sen tycker jag att det här som John är inne på är väldigt intressant:
”I vanliga romaner kan författaren gå väldigt långt både i språk och handling men när syftet är att skapa njutning så vill vi ogärna sätta det i samband med förtryck och övergrepp.”Varför är det så? Vi höjer ju till exempel inte på ögonbrynen åt hur ett mord och mordoffer skildras i en skönlitterär roman. Men samma person skulle troligen gå bärsärkagång om hen upptäckte att en karaktär i en erotisk novell är fjorton och ett halvt. Det är något med det nymoralistiska kring erotisk litteratur och noveller som skaver och som vi nog påverkas extra mycket av. Och jag tänker att det är samma sak i detta fallet. Men, det var en utvikning som kanske mer hör hemma i en annan tråd egentligen.
-
2026-02-12 kl. 07:44 #13960
-
-
2026-02-12 kl. 07:22 #13959
-
2026-02-12 kl. 10:12 #13961
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Tack. 🙂 Jag tror/hoppas inte ni ska bli upprörda. Jag tror slutet kan bli väldigt bra.