- Detta ämne har 17 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 42 minuter sedan av
Sleepy Aragorn.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-02-15 kl. 18:48 #14068::
Något som ger en enorm boost för alla oss författare är de kommentarer som trillar in med väldigt ojämna mellanrum på ens noveller. Hur skulle man kunna få folk att kommentera mera?
Man skulle kanske kunna ingå nån sorts gentlemens agreement om att mer frekvent kommentera varandras noveller – inte som att man måste kontakta varann för att komma överens om att göra det, utan bara göra det då och då. Det ger mycket kraft till mer producerande. Jag fick några jättefina kommentarer på min senaste novell (tack snälla ni, ni vet vilka ni är) både om novellen och mitt skrivande, och det har gjort att jag nu börjat skriva på nya grejer. -
2026-02-15 kl. 20:11 #14072
-
2026-02-15 kl. 21:05 #14076
-
-
2026-02-15 kl. 22:25 #14079::
Jag är flitig kommenterare i andra sammanhang, men en dålig läsare (postade precis en fråga om detta i Skrivarstugan).
Annars håller jag med. Det är väldigt värdefullt att få kommentarer, särskilt om de är positiva och allra mest om de innehåller nån sorts indikation om vad det är som gör att man gillar novellen, eller om de bjuder in till en vidare diskussion kring och om novellen. Det kan också finnas situationer då man vill skriva ”Denna novell var jobbig att ta sig igenom pga stavfel och slarvigt språk”. En sån kommentar är kanske inte så rolig att få, men det kan vara viktig feedback att framföra. Men känner man ”Nja, detta var inte riktigt min grej”, så kanske det är bättre att låta bli att kommentera. I nästan alla andra fall borde man kunna klämma ur sig något i kommentarsfältet.
-
2026-02-16 kl. 03:16 #14083
-
2026-02-17 kl. 09:04 #14100::
Ang. Negativ kritik så brukar jag, om jag ser något uppenbart och ”störande” oftast messa ist f att lägga som kommentar.
Vi har ju haft något exempel där någon skrev en kommentar som nästan startade ett drev. Känns klart obra.
Men det är ju så, olika personer kan hantera saker olika bra. En dyslexiker kanske verkligen försökt och får sen kritik för språk utan att kritikern vet varför.
Jaja…
-
2026-02-17 kl. 11:10 #14101::
Ja vi hade en gammal Bubblan-författare som lämnade på grund av just lite drevliknande beteende men då handlade det om incest tror jag och inte primärt kvalitet på noveller. Själv hann jag inte med att läsa innan författaren lämnade.
Det kan tyckas överdrivet ibland hur starkt folk reagerar men dels är det lätt att missförstå i text och det kan se mycket skarpare ut än vad det är menat. Sedan är nog alla kreativa människor ofta ganska, eller väldigt känsliga för kritik och ifrågasättande.
Så att tänka först och skriva sen, skicka ett mess istället för en kommentar, vara noga med ordval är viktigt och att vi alla hjälps åt att identifiera om tonen kan upplevas lite skarp.
Vi har en författare här åtminstone som skriver tydligt i sin profil om dyslexi och det tycker jag är fair. Då vet man att vederbörande har det problemet och förutsätts göra sitt allra bästa. Även om rättstavning finns i alla ordbehandlare så är det nog inte så många som har andra verktyg för att stötta upp grammatik och liknande med.
Ändå tycker jag tonen här nästan alltid är bra. Jag har sett några skarpare grejer men då har det mer handlat om språk, kvinnosyn och sådant men det finns en gräns där också såklart hur man bör uttrycka sig.
-
-
2026-02-16 kl. 06:42 #14084
-
2026-02-17 kl. 22:49 #14110::
Jag håller med om att det generellt är bra ton här. Det jag egentligen ville ha sagt är att jag, personligen, försöker ra vissa saker via mess ist f via kommentarer.
På samma sätt snackar jag med en kollega/underställd personligen och inte inför hela avdelningen – om dei inte är något som är ett generellt/genomgående problem.
-
2026-02-18 kl. 14:30 #14119
-
-
2026-02-22 kl. 14:28 #14196::
Jag tänkte på det här med kommentarer och gilla. Man kan bara gå till sin Facebook för att bli oförstående över fenomenet. Någon delar en viktig nyhetsartikel och får inga reaktioner. Sedan lägger någon ut en bild på en planterad blomma i en blomkruka eller en pallkrage från kolonilotten och får hundratals kommentarer och likes.
-
2026-02-23 kl. 18:44 #14251
-
2026-02-23 kl. 18:49 #14252
-
-
2026-02-24 kl. 22:56 #14293::
Jag håller verkligen med om att man uppskattar kommentarer. Jag försöker att uttrycka mitt gillande, och framför allt åtminstone antyda vad jag gillar med novellen. Sedan är det inte alltid man kommer på något bra att skriva.
Men att ändå få veta att åtminstone någon, eller till och med några, uppskattar det man har knåpat ihop, det är guld värt. Får man dessutom höra vad det är folk uppskattar lite extra med novellen, så blir man ju styrkt i att använda det greppet.
Jag tycker också att det är väldigt intressant att få även ”negativ kritik”. Om det var något läsaren inte riktigt förstod. Om något kändes långrandigt eller onödigt. Ofta blir det en aha-upplevelse som ger något att tänka på till nästa gång. Vad funkar, och vad funkar inte? Det är utvecklande.
Jag försöker också följa andras exempel och själv tacka för kommentarer med en egen kommentar, för att verkligen visa att de uppskattas.
Jag är väldigt glad för alla positiva kommentarer på sagoserien jag håller på med. Det känns väldigt stärkande. Men mitt i detta vågade jag mig ut på djupt vatten, fetishdagen till ära, och skickade in en novell med wetsex och mobbing som framträdande teman. Det var rätt nervöst att publicera den. Skulle folk äcklas och känna sig obekväma? Den har fått en handfull likes, och statistiken säger att det är min mest lästa novell. Men jag vet fortfarande inte. Har folk lagt en pizza och vänt om? Har man läst igenom men känner sig tveksam? Finns där några som gillar den?
Just när man skriver något lite utanför ramarna, så skulle bara ett par små kommentarer betyda så oerhört mycket. Och det gäller inte bara mig, utan oss alla.-
2026-02-25 kl. 08:30 #14294::
Det är lite märkligt ibland ja. Novellen du syftar på har ändå fått förhållandevis många tummar så det är nog inte någon stor fara att de som läst ”lagt en pizza” och lämnat. Jag har själv läst den, både för att jag granskat den och för att jag gärna läser saker som inte är mitt primära område för att jag vill ”lära mig”. Jag har varit på väg att kommentera men inte riktigt vetat vad jag ska skriva för att det inte ska låta platt och tråkigt och då tror jag man låter bli hellre och det är synd.
Jag la själv ut en ABDL-novell för ett tag sen som jag inte alls trodde skulle bli väl mottagen men blev positivt överraskad.
Sedan vet vi att lite icke mainstream så som killsex, BDSM och liknande får mindre kommentarer då det läses kanske av en mindre skara, i alla fall nu så länge sidan är relativt ung. Bra material inom olika ämnen kommer locka fler läsare och fler författare, det är min övertygelse.
Men just bra noveller med många läsningar och tummar men 0 kommentarer, finns flera på startsidan just nu. Det gör lite ont i hjärtat faktiskt.
-
-
2026-02-25 kl. 10:13 #14295::
Vad tycker ni om att författaren svarar på kommentarer, varje eller några? Jag tycker själv det är fint att få ett svar från författaren om jag kommenterar så jag försöker göra likadant själv. Har provat att vara nitisk och svara på alla, även de som bara innehåller ett enstaka ord eller två eller att svara på de kommentarer som innehåller lite mera substans.
En del tycker det är fel att göra så, oklart varför men jag själv känner mig lite dryg om jag inte svarar på någon som ändå lagt ner tid på att läsa och dessutom kommentera min novell.
Så vad tycker ni, är man töntig eller självgod (eller vad kritikerna nu tycker man är) om man svarar på kommentarer eller är det artigt och trevligt?
-
2026-02-25 kl. 11:11 #14296::
Nu minns jag vad en person tyckte, att om man svarar på kommentarer man får, särskilt varje kommentar så blir antalet kommentarer vilseledande.
Och det är klart att det stämmer i någon mening. Skulle den här sidan göra som andra sidor gör, visa de mest kommenterade novellerna så kan en författare som får många kommentarer och väljer att svara på varje kommentar placera sina noveller väldigt högt på sådana listor.
Därför är jag lite tveksam till att topplista noveller baserat på antalet kommentarer eftersom jag själv också ofta väljer att vara ganska frikostig med svar på kommentarer jag får.
Men kanske en medelväg som jag också gör ibland, väntar tills flera valt att kommentera och sedan ett mer generellt tack.
-
2026-02-25 kl. 12:02 #14297::
Ja, för mig som för så noggrann statistik kring allt med mina noveller blir det lite missvisande. Men jag försöker att inte tänka på det utan svarar på i princip alla kommentarer.
Största nackdelen jag ser är att det är roligare när det stor någon annans namn och en positiv kommentar typ ”Tack, det var verkligen trevlig läsning!” i kommentar-listan till höger och inte bara alltid ”Sleepy Aragorn: 🙏🙏😘😘” överst. Jag tror den tidigare drar till sig fler nyfikna läsare.
-
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Jag gillar verkligen ditt sätt att berätta, du bygger upp ett sceneri som man kan se framför sig. Hoppas det…