Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Att beskriva sex (eller vad som helst)
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 2 timmar, 11 minuter sedan av
Mxmeralda.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-02-28 kl. 21:46 #14503::
Hallå alla
Har både här på forumet, och i olika meddelanden, sett folk beskriva att de har svårt att skriva sexscener. Så jag tänkte fundera lite kring det, eller egentligen om hur man beskriver något överhuvudtaget.
Tänk på det senaste riktigt bra, eller för den delen riktigt dåliga, sexet du haft. Hur skulle du beskriva det? Om du berättade om det för en vän; hur hade det låtit då? Tänk dig sedan att du ska skriva ner det.
För att fortsätta så tänker jag ta ett annat exempel än sex:
Tänk dig att du är och handlar och att en tant tränger sig före dig.
Ovanstående har antagligen hänt oss alla. Så hur hade du beskrivit det för, säg, ett par kollegor vid fikat på jobbet? Antagligen hade du beskrivit det precis som meningen här ovanför. ”Jag var och handlade och när jag stod i kön så trängde sig en tant före. Tydligen tyckte hon att det var ok eftersom att hon bara hade två grejer.”
Du har med lite mer information och egentligen så finns det inte så mycket mer i den här historien. Men det är ju knappast kul att läsa.
Ändå så är det såhär många (främst nybörjare) skriver noveller, och särskilt sexscener. Om det dessutom är ”en sann händelse” så ser det allt för ofta ut såhär. Och det är förståeligt.
För om vi ska göra texten mer intressant så måste vi fylla ut den med saker som egentligen inte hör till historien, men som får den att kännas mer.
”Igår så var jag och handlade. Som vanligt så var jag trött och sliten efter jobbet och ville mest hem. Men med en kyl som gapade tom så var jag tvungen att fylla på med matvaror.”
Ok. Inget av det här är intressant för dina kollegor. Det här är till och med lite för mycket information för dem och du hade nog setts som ganska konstig, eller åtminstone väldigt pretentiös, om du pratat såhär. Och sedan så är ju frågan: Är det här sant?
Eftersom att det här var igår så är det kanske rimligt att du minns att du var stressad. Men om du beskriver något som hände för flera år sedan? Var du verkligen stressad eller är det bara så att du brukade vara det, så varför inte den här dagen också? Och hur tomt var egentligen ditt kylskåp?
”Men vad skulle jag ha egentligen? Helst hade jag nog velat skita i allt det här och ta en hämtpizza men jag viste att jag inte hade råd.”
Så vi har etablerat att du egentligen inte ens vill vara i affären och bygger därför upp emot dina känslor kring tanten som tränger sig före. Och visst så fanns det ju flera dagar när du ville köpa pizza men på grund av ekonomi och vuxet förstånd, valde att handla i affären. Men var det så den här gången? Spelar det någon roll? Nej. Men är historien nu sann?
”Mjölk behövdes. Antagligen också bröd till frukosten. Jag kollade mot kylskåpen med Karins lasagne men valde att låta bli. Istället så plockade jag på mig allt möjligt som jag tänkte mig att jag kunde behöva de närmsta dagarna.”
För ärligt nu: Hur mycket av det du handlade hade du egentligen kommit ihåg? Ens dagen efter.
”Väl framme vid kassan så släpar sig naturligtvis kön framåt i snigeltakt”
Eller gjorde den? Men det blir ju en bättre historia om den gjorde det. Det skulle förklara ditt dåliga humör.
”Och precis när det ska bli min tur så står hon där. Grått hår, skrynklig hy och ett alldeles för grällt läppstift.
– Jag har bara det här, hör jag henen säga samtidigt som hon ställer sig framför mig. Genast så fylls mina näsborrar av den starka doften av tvål och någon skränig parfym som antagligen inte varit på mode sedan innan Vietnamkriget.”Inet av det där minns du alldeles säkert. Mest troligen så bad hon faktiskt om ursäkt men ditt selektiva minne har trängt undan detta. I din värld finns det inte plats för att hon ska ha försökt vara artig. Hon är en ragata som ställde sig före dig med sin kattmat och med det humör du var just då så är detta oförlåtligt.
Det jag vill försöka visa med det här är att allt det som behövs för att göra en historia levande och trovärdig är sådant du inte kan minnas och som du måste fantisera ihop. Det som gör en sexscen levande är ljuden, känslorna, dofterna, det som kanske händer i bakgrunden, tankarna före och efter. Kort sagt, allt du inte med lätthet kan minnas.
Varje gång du plockar fram ett minne så kommer du dessutom att förvränga det. Det är ofrånkomligt! Du kommer alltid att lägga in de erfarenheter du fått sedan den där händelsen du minns.
Så för att få ditt sex att verkar trovärdigt, och för den delen upphetsande, så måste du alltså fantisera. Annars så fastnar du i att bara ge kliniska beskrivningar av typen ”hon ställde sig i den positionen, han sa det där, osv”. Och väldigt, väldigt många noveller som säger sig vara baserade på verkligheten följer det mönstret. Det är därför jag tycker att verkliga historier oftast är rätt ointressanta att läsa.
Men även om du skriver en total skröna så behöver du sluta tänka ”hur har man sex?” och istället fundera i banorna ”hur hade den här karaktären upplevt att ha det här sexet?”
Och visst är det lite generaliserande att säga att ingen kan minnas alla dessa detaljer. För visst finns det tillfällen när man faktiskt minns allt.
För en massa år sedan så läste jag och en kollega en blogg där en kvinna skrev om vägen tillbaka från en dysfunktionell Uppväxt. Tillslut så släppte hon faktiskt en bok om själva uppväxten och såklart så köpte vi varsitt exemplar.
”Ingen kan minnas allt det här”, sa min kollega en dag. Och, som jag visat här så hade han rätt. ”Hon måste ha föreställt sig hur allt det här skulle kännas.”
Men jag tror faktiskt att hon mindes allt. För det hon beskrev var ett trauma. Trauman är händelser vår hjärna inte ännu kunnat bearbeta. Därför så är det inte flyktiga minnen där känslor, hjärtslag, dofter mm bleknat bort. För hjärnan så är det en pågående händelse och det är därför trauman lätt utlöser ångest.
Så. Så länge du inte skriver om trauman så kan du inte skriva det som verkligen hände. Du måste fantisera ihop det.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Tack igen, John! Kul att höra att jag fick till det. Jag fick ju, som jag skrev till Nightcare, tidigt…