Välkommen › Forum › Skrivarstugan › hur stor novell › Svar till: hur stor novell
En tumregel är kanske att läsaren ska orka läsa igenom en novell på en och samma gång. Och är den då vääääldigt lång, så kan det vara bra att dela upp den i en serie. Då får läsaren en stund (vecka?) på sig att hämta ny kraft.
Sedan vill man ju då hitta naturliga brytpunkter. Och har man en väldigt lång och sammanhängande händelsekedja, kan det vara lite trixigt. Naturligtvis lättare när man har naturligt avgränsade berättelser, som man som John säger, känner att det finns mer att säga om.
Sedan spelar nog kvalitet faktiskt roll. Är det riktigt välskrivet, kan det nog hålla läsarnas intresse uppe längre.
Håller också med om att man ska försöka att inte vänta för länge mellan delarna, så att läsarna glömmer, eller helt enkelt missar nästa del. Något jag just kommer att bryta mot. 😉
Det blir å andra sidan snart lättare för läsarna att hänga med i serier, nu när admin utvecklar favorit-funktionerna.


Håller helt med Jummi. Minst lika bra.