::
Det finns det nog väldigt olika åsikter om men inga regler. Det gör man som man vill. Vi har författare som publicerar enstaka långa noveller, delar upp i serier med korta eller väldigt långa delar.
Personligen brukar jag dela upp en novell i en serie om det känns naturligt. Tex olika historier. Andra delar upp just för att korta ner. Men vissa gillar (som jag) långa noveller och andra vill ha kortare.
Sedan finns väl lite utmaningar med serier. Det är väl allmänt så att en serie läses mest första delen och sedan avtar vartefter. De som är trogna läsare följer ofta med genom hela serien medan man tappar andra. Bryr man sig inte så mycket om det så gör man så klart som man vill.
Jag tycker serier är ganska snyggt och vissa noveller tar liksom slut efter första delen, det finns inget mer att skriva medan andra noveller har en naturlig fortsättning.
En annan sådan strategisk grej när man skapar en serie är kanske att inte publicera nästa del för långt efter (vilket jag själv tyvärr gör rätt ofta eftersom jag sällan har alla delar klara).
Så nej, det finns ingen sådan ”regel” för hur lång en novell bör vara innan den delas upp.
Hej Tack för alla fina kommentarer de värmer väldigt mycket.