Välkommen › Forum › Skrivarstugan › hur stor novell
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 6 dagar, 8 timmar sedan av
hentai.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-05-31 kl. 11:24 #16118
-
2026-05-31 kl. 12:10 #16119::
Det finns det nog väldigt olika åsikter om men inga regler. Det gör man som man vill. Vi har författare som publicerar enstaka långa noveller, delar upp i serier med korta eller väldigt långa delar.
Personligen brukar jag dela upp en novell i en serie om det känns naturligt. Tex olika historier. Andra delar upp just för att korta ner. Men vissa gillar (som jag) långa noveller och andra vill ha kortare.
Sedan finns väl lite utmaningar med serier. Det är väl allmänt så att en serie läses mest första delen och sedan avtar vartefter. De som är trogna läsare följer ofta med genom hela serien medan man tappar andra. Bryr man sig inte så mycket om det så gör man så klart som man vill.
Jag tycker serier är ganska snyggt och vissa noveller tar liksom slut efter första delen, det finns inget mer att skriva medan andra noveller har en naturlig fortsättning.
En annan sådan strategisk grej när man skapar en serie är kanske att inte publicera nästa del för långt efter (vilket jag själv tyvärr gör rätt ofta eftersom jag sällan har alla delar klara).
Så nej, det finns ingen sådan ”regel” för hur lång en novell bör vara innan den delas upp.
-
2026-05-31 kl. 12:44 #16120::
En tumregel är kanske att läsaren ska orka läsa igenom en novell på en och samma gång. Och är den då vääääldigt lång, så kan det vara bra att dela upp den i en serie. Då får läsaren en stund (vecka?) på sig att hämta ny kraft.
Sedan vill man ju då hitta naturliga brytpunkter. Och har man en väldigt lång och sammanhängande händelsekedja, kan det vara lite trixigt. Naturligtvis lättare när man har naturligt avgränsade berättelser, som man som John säger, känner att det finns mer att säga om.
Sedan spelar nog kvalitet faktiskt roll. Är det riktigt välskrivet, kan det nog hålla läsarnas intresse uppe längre.
Håller också med om att man ska försöka att inte vänta för länge mellan delarna, så att läsarna glömmer, eller helt enkelt missar nästa del. Något jag just kommer att bryta mot. 😉
Det blir å andra sidan snart lättare för läsarna att hänga med i serier, nu när admin utvecklar favorit-funktionerna.
-
2026-05-31 kl. 17:25 #16123::
Jag brukar nog titta lite när det passerar 8000 ord och fundera men skriver nu på en som passerat 8400 ord och det kommer bli några tusen ord till. Mina längsta enskilda har varit uppåt 18000 ord för att jag inte kunnat med att dela, väl medveten om att läsaren får jobba lite och det inte är lika lätt att återvända och hitta tillbaka där man slutade.
-
-
2026-05-31 kl. 13:02 #16121
-
2026-05-31 kl. 17:44 #16124
-
2026-05-31 kl. 17:45 #16125::
Jag skriver ju allt i mobilen, så har i ärlighetens namn inte kol på antal ord eller liknande.
Vad gäller serier (jag har ju skrivit fler serier än enstaka noveller) så håller jag mig till ”naturliga avbrott” för ”delar”, men det mesta i de längre styrs av tidigare upplagda synopsis, tidscykler och åldersutveckling på karaktärer.
Kortnoveller blir, generellt, kortare då jag inte lägger lika mycket tid på att karaktärerna skall passa in i ett tidigare, eller framtida, sammanhang.
Bakåtblickar (ett sätt att arbeta med recaps för dem som inte orkar läsa gammalt material) blir helt enkelt inte lika viktigt/textfyllande.
-
2026-06-03 kl. 18:39 #16161::
Beror lite på vad det är jag skriver. Ibland har jag till och med medvetet försökt att skriva kort, bara för att se att jag faktiskt klarar det utan att brodera ut för mycket.
Mina första serier hamnade på runt tio tusen ord per avsnitt vilket tar ungefär fyrtiofem minuter för en normal läsare att ta sig igenom. Det är att kräva ganska mycket av läsaren och om man ska skriva såpass långa grejer så måste texten i det närmsta vara perfekt. Det är den såklart inte i mitt fall men jag är fortfarande väldigt nöjd med min skapelse.
Nästa serie hade avsnitt på ungefär tre tusen ord och kortare än så tror jag är svårt att få till bra. Åtminstone om man vill ha en fungerande och någorlunda detaljerad berättelse. Det mesta jag skriver nu ligger på mellan fem och sju tusen ord.
-
2026-06-03 kl. 21:36 #16162::
Tror inte det finns någon gyllene regel. I gymnasiet minns jag att min svensklärare tyckte att gränsen för en fristående novell är 3000 ord.
När jag skriver bildar jag mig en mind map över vad min novell ska handla om. När förgreningarna, som jag kallar kapitel, är klara sorterar jag de kronologiskt i en tidslinje och börjar skriva. Under den kreativa processen kan nya idéer uppstå, vilket gör att novellen blir längre än vad jag tänkt mig. Då delar jag sedan upp novellen i flera delar och således transformeras den fristående novellen till en serie. När det väl sker avslutar jag gärna en del av serien på ett stilistiskt sätt för att locka till vidare läsning.
-
2026-06-04 kl. 03:28 #16163
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.










Håller helt med Jummi. Minst lika bra.