Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! › Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!
Jag har kommit at använda AI rätt mycket i jobbet också. Ibland så blir rätt mycket ”vibe-kodat” men då mest för att det är trist boilerplate eller för att det är koncept i ramverk och liknande som jag inte riktigt orkar eller har tid att sätta mig in i uatan att faktiskt se riktig kod som gör något jag för stunden behöver.
Men! AI tänker inte!
Det är inget att bolla idéer med. Någon har redan skrivit att det blir enkelspårigt och det är rätt naturligt att det blir så. AI är bara en statistisk språkmodell. Den räknar ut vad som statistiskt sett är det mest troliga ordet att komma härnäst och skriver det. I och med det så kan AI inte heller tala om när den har fel, för den vet inte det. Den vet faktiskt ingenting utan spottar bara ut ord. Och om du, som människa, inte vet svaret på en provfråga så är det ju bättre att svara B och hoppas att det någon gång blir rätt, snarare än att erkänna att du inte vet. AI jobbar likadant.
Om man ska tänka något mänskligt med AI så kan den ju, som du gör, ibland beskrivas som en ”junior kollega” som kan göra grejer åt en. Det är i så fall en lite småkorkad junior kollega som ibland kommer till jobbet hög på droger.
AI är också en tjänare och en Ja-sägare. Den kommer aldrig självmant att ifrågasätta dina idéer eller ge dig nya perspektiv. Dess input blir således i det närmsta värdelös. Det här gäller även när man skriver programkod. Den kommer försöka att göra det du ber den om även om det finns snabbare, smartare och mer eleganta sätt att lösa ett problem.
Sedan må jag vara lite gammalmodig här men jag tycker det är smått tragiskt att se vad vi nu förväntas använda AI till. För tio år sedan så trodde vi att AI skulle lösa alla jobb. Vi skulle ha självkörande bilar och små drönare som levererade vår mat. Men eftersom att Google fortfarande behöver människors hjälp till att identifiera cyklar så har målet flyttats till språk.
Människan har alltid berättat historier! Vi är den enda arten som, vad vi vet, ens har möjligheten att göra det. Men detta är alltså det vi tänker att vi ska avlasta till datorer, snarare än att göra tråkigt jobb.
Eller som det brukar sägas: Jag ville ha en AI som tog hand om min tvätt och disk så att jag kunde spendera tid på att skriva dikter och måla. Inte en AI som skrev poesi och målade medan jag fick mer tvätt och disk.

Väldigt trevligt, en sådan fin moster skulle man ha. Jag minns mitt eget 80-tal, som givetvis var helt annorlunda men…