Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! › Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!
Verkligen ett roligt initiativ!
Inspirerande att få ta del av hur flera av er tänker och arbetar fram era texter! En skrivkammare med papperslappar låter ju som en dröm. Själv är jag ofta ute och reser, så tanken på en egen kammare förblir nog bara en dröm.
Idéer till berättelser finns i mängder och är antingen minnen av vad som hänt i livet, eller vad som skulle kunna ha hänt. Är jag helt ärlig, så skulle det nog stå ”…vad jag många gånger drömt om hade hänt”. Likt initiativtagaren till denna tråd så vill jag förbereda både karaktärer och miljöer med en bakgrundshistoria, innan jag kan börja skriva. Jag lägger även ner tid på att hålla koll på ”tiden”, dvs. att saker händer i rätt ordning osv.
Jag använder enklast tänkbara program (’textedit’ på Mac) för att skriva kapitel eller scener som enskilda små textfiler. Det är snabbt och lätt, så att jag hinner fånga en tanke när den kommer till mig. Filerna får heta ”1 ….” och ”2 …”, så sorteras de i rätt ordning – Enkel översikt och det blir lätt att ”stuva om” eller lägga till osv. När jag känner mig färdig så importerar jag allt till WORD, som får göra en kontroll av stavning och språk, inklusive särskrivning etc. Kan låta konstigt, men i dagens it-värld så känns det lite ”slarvigt” att ge ut texter med uppenbara skriv- och språkfel. Absolut, programmen hittar inte allt, men jag är tacksam för allt de hittar och rättar. Har man, som jag, en tendens till att vara lite ordblind och även skriver på olika språk så blir det inte sällan fel på prepositionerna osv.
Att använda AI för att skriva känns inte rätt för min del. Det skulle inte kännas som att det var jag som hade skrivit berättelsen, utan någon annan som antingen skrivit texten eller lett mina tankar åt något håll, som jag själv inte skulle ha valt. Jag inser naturligt skillnaden – Jag kan behöva månader eller halvår för att få klar en text, samtidigt som andra generar en text om dagen. För mig är dock skrivande en slags terapi – en slags avkoppling och ett tillfälle att få drömma mig bort och försvinna in i en annan värld.
Likt många av er övriga, så är ”Tid & Disciplin” mina två största problem.
Tack Calcifer för initiativet till denna tråd!

Jag känner också att jag måste lägga mig i den stilistiska debatten. Många noveller här, även såna som får massor…