Välkommen › Forum › Skrivarstugan › AI i skrivandet › Svar till: AI i skrivandet
Som korrekturläsare är AI väldigt bra, hittar en hel del saker jag själv missar i min egna läsning.
Sedan, har jag upptäckt att det går att lära den att anpassa stilen efter min egna text, genom att ge den exempel på vad jag gillar för stil i texten. Då kan den faktiskt skapa bra texter med en rätt så skön känsla i dem. Men det gäller att vara vaksam i sina prompter, så den gör det jag vill att den ska göra. Ta det korta små steg, så den inte springer iväg och skriver allt klart i ett steg, då blir det oftast kort och själlöst.
Har mest testat grok för detta.
Och när jag här skriver den, menar jag AI tjänsten.
Det blir inte mindre jobb med en novell, men lite annat och ger en lite andra vinklar.
Går även att resonera om upplägg och inriktningar, för att få andra perspektiv på min fantasi jag försöker få ned på text.
-
Det här svaret redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av
Jossan.


Håller helt med Jummi. Minst lika bra.