Välkommen › Forum › Allmänt › Är svartsjuka verkligen omognad? › Svar till: Är svartsjuka verkligen omognad?
Åh jag får så mycket tankar av det här. Till att börja med är jag nog som du, monogam i grunden, att en stor del av förhållandet är just tvåsamheten och tryggheten. Men efter ganska precis trettio år med samma fru så vet jag också att det inte alltid är så enkelt. Jag har själv haft äventyr genom åren men skulle aldrig acceptera om min partner gjorde detsamma. Har en massa tankar om det också men kanske i senare kommentar.
Jag tror absolut att det beror på både att det är lite trendigt men också speglar något mycket större i samhället. Jag tror också det hänger ihop med att allt färre unga skaffar barn. Väldigt mycket tror jag beror på sociala medier, att den bild vi får av förhållanden kan bli ganska påverkad. Men något jag själv också funderat på är just det här med vardagen som ofta kommer väl så fort i många relationer. Visst, tryggheten och kärlek förändras med åren och ser inte likadan ut som när man är nykär, kåt och glad. Samtidigt så tycks så många ha en så stor obalans i vilka behov man har och jag har absolut funderat på meningen med allt när man bara blir som goda vänner som delar tak och ekonomi och logistik. För många, inklusive mig finns den erotiska kärleken kvar starkt och är man då inte två om det så blir det stagnation och skilsmässor och otrohet (vilket vi ju har varit inne på i andra trådar).
Där någonstans tror jag sökandet uppstår efter alternativ till barn och samma partner år efter år.
Jag tror absolut att man kan älska, eller känna kärlek för flera. Men att man i flersamhet skulle hitta en perfekt balans där alla parter får det man behöver, inte känner sig undanskuffad, bortprioriterad etc är bokstavligen som en Pepsi i atlanten.
Jag kan känna lite som du säger, när man inte kan känna sig trygg i flersamhet så anses man nog vara en svagare och otryggare person med sämre självbild och självkänsla. Och vad som skulle krävas av mig för att jag skulle vara helt okej med att se eller veta att min partner just nu blir påsatt och hånglar med en annan vet jag inte, även om jag sökt efter svar inom mig själv. Tänker att jag borde hitta något eftersom jag är helt okej med att jag är med andras partners.
Lite fladdrigt och hmm ja lite utlämnande. Kanske kommer mer funderingar och hoppas många andra delar med sig.


Håller helt med Jummi. Minst lika bra.