Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Varför skriver du? › Svar till: Varför skriver du?
Jag skriver för att se om jag kan. För att utmana mig själv. Se om jag kan utvecklas som författare.
Det började med att jag hittade sådan här novellsajter, och såg att jag gillade mycket av vad jag hittade där. Många författare är ju väldigt skickliga och därmed också inspirerande. Sedan finns det ju också de som ligger på en lite lägre nivå, men ändå kan ha något att ge. I alla fall, ju mer jag läste, desto mer kände jag att ”det här kanske jag skulle kunna göra också”. Har alltid (nå ja) varit ganska bra på att formulera mig i skrift. Men att skriva fiction? Ja men varför inte?
Det är roligt att vara kreativ. Men för min del är ofta svårigheten: vad ska jag skapa då? Måla? Vilket motiv? Skulptera? Vad för något? Skriva? Om vad då? Men här har jag hittat min inspiration. Med er kära kollegor som förebilder. Och inspirationen är mina sexuella fantasier, som vi (kanske) alla har lite till mans. Att ta sina fantasier, och jag har alltid varit en fantasifull person, och skapa något utifrån det, det är en rolig utmaning.
Jag tycker att Sleepy beskriver det så bra. Att fånga in fluffiga och undflyende tankar, och göra något konkret av det. För mig handlar det mycket om att göra det rimligt. Att karaktärer och omgivning reagerar och agerar på ett för situationen naturligt och trovärdigt sätt. Att det hänger ihop helt enkelt. Men framför allt vill jag försöka förmedla mina historier till läsarna. Få dem att förstå vad jag menar. Förmedla min bild av historien. Göra den tydlig, så att jag inte missar att förmedla något som för mig är självklart, men bara därför glömmer att skriva.
Men med det sagt, så skriver jag ju i första hand för min egen skull. Jag skriver historier som jag själv vill läsa, på ett sånt sätt att jag tycker de är bra. Jag tror inte på något annat sätt att få kvalité. Om inte min magkänsla är bra, hur kan jag då ens börja få till något som är bra. Om man sedan har turen att flera har samma (goda 😉) smak som en själv, och faktiskt gillar det man gör, så är det ju jättekul.
Om dessa kloka och snälla människor dessutom vill ge lite konstruktiv kritik, både förstärkande om vad som var extra bra och värt att fortsätta med, och förbättrande om vad som inte riktigt funkade eller var oklart, så är det ju ännu bättre. För då kanske jag kan uppnå mitt mål. Att utvecklas som författare.


Håller helt med Jummi. Minst lika bra.