Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Hur undviker man att jämt skriva samma? › Svar till: Hur undviker man att jämt skriva samma?
Hej alla
Tack för fina tankar.
Alltså. Jag gillar idéen som stil på konst. För på många vis så är det väl så att folk läser våra olika noveller för att de är intresserade av ett visst tema.
Men mitt problem är inte brist på idéer. Det brukar ju sägas att det går tretton idéer på dussinet, och i mitt fall så stämmer det verkligen. Idéer är dessutom rätt värdelösa om de inte skrivs ner och blir till något.
Men även om idéerna finns så är jag rädd att upprepa mig allt för mycket eller att jag hamnar i hjulspår jag helst vill undvika. Det blir enkelt så att novellserier börjar med lugnt sex för att det sedan blir mer och mer urspårat med fler och fler personer. Och det är ju rätt naturligt att det blir så. Att börja allt för överdrivet känns overkligt men samtidigt vill få läsa om samma två personers likadana samlag som sker två gånger i veckan.
Den första serien jag skrev började ganska hårt och växlade sedan mellan lugnare och hårdare sex. Det var rätt kul att kunna ta en karaktär som börjat sin sexuella bana rätt avancerat och se henne upptäcka de mer mysiga och kärleksfulla aspekterna av sex. Men jag vill samtidigt inte bara skapa en ny Emma.
För det andra jag inte vill hamna i är att ha olika premisser men i övrigt allt för mycket samma. Det finns ju en drös noveller där allt är samma men med olika bakgrund. Det spelar ingen roll om det är fotbollscup, turnéring i handboll eller vad det är. Det är samma händelser och nästan identisk dialog. Och där vill jag inte heller hamna.
Och det känns lite som att jag hamnar där nu. Det är liknande gruppsexorgier oavsett vad resten av historien är.
Men samtidigt så kanske det är lite som med deckare. Det finns egentligen inte så många sätt att ha ihjäl folk. Det som gör berättelsen intressant är spänningen av att ta reda på vem och varför samtidigt som man följer de olika karaktärerna.
Jag vet inte exakt vart jag vill komma med det här egentligen. Mest bara vädra lite tankar och känslor antar jag.

Väldigt bra skrivet och ett underbart ämne!😍 Tempot och funderingarna är mycket bra för de två i känslig ålder. Läser…