Svar till: Dåtid kontra Nutid

Välkommen Forum Skrivarstugan Dåtid kontra Nutid Svar till: Dåtid kontra Nutid

John
Keymaster
    Rösta upp
    0
    Rösta ner
    ::

Förstår problemet. Tänker att det beror lite på vilka känsliga ämnen det ska handla om. Dels kan man inleda novellen med ett tydligt förord där man informerar om innehållet och avsikten. Sedan kan man tona ner saker så mycket som möjligt så att läsaren förstår men man kanske inte använder de grövsta orden och skildringarna.

Jag har en novell som jag ska publicera framöver som kommer beskriva en karaktärs bakgrund där hon utsatts för våld av en tidigare partner. Det går att skriva så att man förstår utan att liksom äckla ner sig i skrik och slag. Mer subtila grejer så att man förstår att det har hänt. Inte för att det har med det erotiska i berättelsen att göra utan för att det är viktigt för karaktärernas bakgrunder och bevekelsegrunder.

Ska du skriva om USA Och 1800-tal så gissar jag bara att det kan handla om slaveri och/eller övergrepp? Det kan vara knepigt om det är det som folk förväntas bli upphetsade av eller om det har med historiens bakgrund mera att göra.

Vet inte ens om jag själv blev klokare av det där. Någon mer kanske har bra tankar? 🙂

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat