Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! › Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!
Vad innebär head hopping? Jag kan killgissa eller fråga ChatGPT, men jag frågar dig istället.
Jag tycker i alla fall att flexibiliteten är det fina med tredje-person. Första-person är det ofrånkomligt mest personliga och inlevelsefulla, men med tredjeperson kan man komma nära detta, eller lägga sig på en totalt opersonlig nivå. Jag brukar försöka hålla tredje-personen på en ganska personlig nivå, med visst perspektiv-växlande mellan huvudpersoner (är det detta som är head hopping?).
Den viktigaste skillnaden mot första-person är att jag kan välja vad som ska berättas. Jag kan undvika att beskriva huvudpersonens känslor och tankar kring en sak, om jag söker effekten av att avslöja detta senare. Men jag kan också avslöja saker för läsaren som huvudpersonen inte vet. Det försätter läsaren i en spänning i förhållande till huvudpersonen, när läsaren vet vad som lurar runt hörnet, medan huvudpersonen går in i det totalt ovetandes.

Känns realistisk och mänsklig i allt sitt elände