Svar till: Sleepys skrivtips!

Välkommen Forum Skrivarstugan Sleepys skrivtips! Svar till: Sleepys skrivtips!

John
Keymaster
    Rösta upp
    0
    Rösta ner
    ::

Tack Sleepy, väldigt informativt. Jag tror att många skriver bara utan att tänka i vilken form och person man skriver och kanske är det inte allra viktigast men kan man så här enkelt läsa sig till grunderna så kan det vara bra att tänka igenom innan och medan man skriver. Det ska bli spännande att läsa alla tankar i ämnet.

Jag har nästan alltid skrivit i första person och dåtid eftersom mitt skrivande till inte så liten del utgår från mitt eget liv och mina egna dagböcker som jag började skriva redan som tolvåring. Annat som inte handlar om mig har återberättats av någon och ibland har det hänt alldeles nära. I det senare fallet skulle berättande ur tredje person kunnat fungera och det har jag också använt mig av i några enstaka fall. Men det är lite ovant så jag måste ständigt bita mig i tungan för att inte återfalla i fel berättarperspektiv, det är lätt hänt.

Jag har nog bara skrivit en novell i presens hittills, Passion i vardagen och det var enda gången det kändes ganska lätt och självklart då den skrevs bara minuter efter händelsen och innan kärleksvätskorna ens torkat på huden. 😉 Annars har det aldrig känts naturligt och jag är också osäker på hur läsarna känner när man läser den i den formen.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat