- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 timmar, 12 minuter sedan av
John.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-08-07 kl. 14:36 #17280::
Det är fritt fram. Ingen risk att gå off topic. Kyssar. På film. I allmänhet. I noveller. Och I synnerhet i filmen Pretty Woman. Kit har förklarat för Vivian att man aldrig får kyssa kunden. Då tappar man det professionella. Känslor riskerar att bli involverade. Har hon rätt? Här önskar jag alla synpunkter på kyssar. Erotik? Romantk?
Ska jag bli ännu mer liberal? Ta med synpunkter på filmen Pretty Woman också! Går inte att undvika med detta ämne. Med denna frågeställning.
-
Detta ämne redigerades för 2 dagar, 17 timmar sedan av
apolamvano.
-
Detta ämne redigerades för 2 dagar, 17 timmar sedan av
-
2026-08-08 kl. 02:56 #17300::
Det där är lite intressant. Jag har naturligtvis sett filmen du nämner och även läst böcker där prostituerade har samma tankar. För en del år sedan pratade jag med en väninna som enligt sig själv jobbar som lite finare sällskap men hon är helt klart prostituerad. Vi vänskapspussades en gång på en fest och när hon pussade mig på munnen måste jag ha reagerat på något märkbart sätt för hon sa att hon bara pussar eller kysser de hon tycker om och aldrig männen som betalar för henne.
Jag har tänkt på det där genom åren. Hur man kan låta någon ligga med en och tycka det är okej men att kyssas är för privat. Jag tycker könet, den närheten, att ha min hårda lem i en flicka är extremt privat. Jag brukar faktiskt tänka att det är enormt stort att vara så nära varandra.
Men ändå håller jag med. Att kyssas är extremt intimt. Jag har också känt att jag inte så gärna vill kyssas om man varit med någon tillfällig någon gång. Jag vet inte vad det är. Brukar tänka att det kanske är att man är så nära varandra med ögonen, att man andas i varandra liksom. Så jag kan någonstans ändå förstå att man drar gränsen vid kyssar om man prostituerar sig. Men har inte haft chansen att fråga så många själv, bara den där väninnan.
-
2026-08-08 kl. 08:57 #17303::
Men missa inte kyssarnas natur. Behov. Erotik och romantk. Kyssar i författares noveller här på Erotopia. Lets go crazy!
-
Det här svaret redigerades för 1 dag, 23 timmar sedan av
apolamvano.
-
Det här svaret redigerades för 1 dag, 23 timmar sedan av
-
2026-08-08 kl. 18:04 #17284::
Intressant fråga!
Jag tunghånglade med en tjejkompis några gånger i mellanstadiet, bara för att vi ville öva på det. Det var för tidigt för att vi skulle blanda in några känslor i det då. Kanske blev det några kyssar till med klasskompisar när man lekte Ryska Posten på något kalas. Men efter det har jag aldrig kysst någon förrän jag träffade min fru och sen dess har jag aldrig kysst någon annan än henne.
Jag har skrivit en novellserie om en kille som är oskuld och som råkat bli rik på en uppfinning (Spoiler alert, vill man läsa först finns den här: https://erotopia.se/noveller/vilsen-och-hemlos-del-1/ ). Han anlitar en eskort för att han behöver ha med sig en +1 på en galamiddag, men har inte tänkt ligga med henne. Just det ovana i situationen, för båda, för att de kommer under skinnet på varandra på ett sätt som de inte brukar göra annars. Och där använder jag just den symbolen, att eskorten inte brukar kyssa sina klienter, men denna gången kan hon inte låta bli.
-
2026-08-08 kl. 18:52 #17316::
Jag har funderat lite på hur olika vi verkar se på kyssar och vad de betyder.
Jag har själv kysst flickvänner, ONS och även kollegor. För mig har en kyss inte alltid betytt samma sak. Ibland har den varit en ren ömhetsbetygelse, ibland en bekräftelse på attraktion och ibland något som skulle kunna leda till mer – men inte nödvändigtvis gör det.
Det som jag tycker är intressant är att en kyss ibland kan existera helt på sina egna villkor.
Jag har exempelvis kysst kollegor som varit gifta eller haft partner. I de fallen fanns det, åtminstone som jag uppfattade det, en ganska tydlig gemensam förståelse av att det sannolikt inte skulle bli något mer. Ändå kunde själva kyssen kännas betydelsefull.Är en kyss mer intim än sex?
Är den alltid ett tecken på romantiskt eller sexuellt intresse, eller kan den helt enkelt vara ett sätt att säga “jag tycker om dig, jag känner attraktion till dig och just nu vill jag vara nära dig” utan att det behöver innebära något mer?
Det finns människor som man skulle kunna tänka sig att kyssa, trots att man aldrig skulle vilja ha sex med dem.
Jag misstänker att våra svar på den frågan säger ganska mycket om hur olika vi egentligen ser på intimitet.
//Plutten
-
2026-08-08 kl. 19:47 #17317::
En bra kyss eller ett bra hångel glömmer man nog aldrig. Minns min första relation där hånglet inte fanns. Var rätt ung då så tänkte ”det blir säkert bättre med tiden” men nej. Antingen så har man det i sig eller så inte. Det beror ju på dom två ihop.
Tycker att allt med munnen är/kan vara väldigt erotiskt och intimt och skulle idag inte gå in i relation med någon som inte är ett bra hångel.Kyssar eller hångel är jag mer öppen för testa mig fram och det kan hållas både ytligt men även bli eller kännas mer intimt beroende på vem. Sex kan jag däremot inte ha med vem som helst.
Tycker att någons mun kan säga rätt mycket. Inte bara med ord. -
2026-08-08 kl. 19:52 #17319::
Nu närmar vi oss min ständiga tes. Att kärlek och sex måste vara i harmoni. Den ene är i behov av den andre. Eller önsketänker jag. Märks definitivt inte i hur jag skriver noveller. Men finns kärleksfulla kyssar och sexuella kyssar? Med den tes jag framför. Borde de sammanfalla?
-
Det här svaret redigerades för 1 dag, 12 timmar sedan av
apolamvano.
-
apolamvano.
-
2026-08-08 kl. 20:03 #17322
-
-
2026-08-08 kl. 21:30 #17324::
Vad jag frågar efter är: Alla synpunkter på kyssar! Som ett förslag om det finns olika plats för kyssar ur ett romantiskt eller erotiskt perspektiv.
Jag tyckte exempel ur filmen passar. Kit ser på Vivian och påpekar att hon inte kan dölja att hon är förälskad. ”Kysste du honom?” ”Har du inte lyssnat alls på mina råd?”
Jag kommer delta i detta senare.
Primärt önskar jag diskussion om kyssar av författare av noveller om sex. Högt tak!
-
2026-08-08 kl. 21:58 #17325::
Där finns säkert olika plats för olika kyssar. När man var ung hade man ju lite fylle-hångel som inte var direkt av betydelse mer än att man var ung.
”Pretty Woman” är en fiktiv historia om en prostituerad och inte verklighet. Om du ska skriva en novell med temat prostitution finns det trådar på ex Flashback där man kan läsa om folk som utger sig för att jobba med prostitution. Du kanske kan hitta inspiration där?
Vet inte om det är tillåtet här att tipsa om ett annat forum men om det hjälper för skrivandet…
Du skulle kunna skicka PM och fråga om du får intervjua någon av dom? -
2026-08-08 kl. 22:21 #17327::
Vad jag tycker om filmen kan jag ta senare. Jag tycker mitt senaste inlägg i tråden var informativt. Jag uppfattar att du inledningsvis deltog i tråden och bidrog. Tack! Varför du senare gissar en orsak eller något underförstått med trådstarten är mer märkligt. Skriva noveller om/med prostitution? Alla författare och läsare är mer än välkomna att resonera om kyssar. Skriver man noveller om sex. Har rollfigurer i filmer samtal om kyssar? Välkomna att bidra till tråd.
-
2026-08-08 kl. 22:51 #17328::
”Det är fritt fram. Ingen risk att gå off topic. Kyssar. På film. I allmänhet. I noveller. Och I synnerhet i filmen Pretty Woman. Kit har förklarat för Vivian att man aldrig får kyssa kunden. Då tappar man det professionella. Känslor riskerar att bli involverade. Har hon rätt? Här önskar jag alla synpunkter på kyssar. Erotik?”
Har du missat att din frågeställning handlar om ”kyssar” och filmen ”Pretty Woman”?
Om du inte har sett filmen så är det kanske dags?
-
-
2026-08-09 kl. 09:40 #17332::
Okej. Då kliver jag in. @onanista som jag har så mycket respekt för har rätt i att jag önskade högt tak och alla synpunkter. Men jag vill påminna om att vi befinner oss på Erotopia. Där vi alla skriver påhittat liksom filmen Pretty Woman helt riktigt är påhittad.
Kyssar är enormt viktigt vid sex. Och här snackar vi såklart tungkyssar. Det sätter igång så mycket. Otroligt viktigt till förspelet. Ja ett afrodisiakum. Jag ser oralsex inte som förspel utan ett sätt att ha sex. Kompletterar samlag. Absolut inte förutsättning för samlag. Kyssar däremot! Tillsammans med kroppskontakt och beröring. Och en sond för sex. Man känner den andres lust. Kommer i kontakt med sin egen.
Det romantiska kyssarna har jag typiskt nog mindre koll på. Mina filosofier om hur de balanserar varandra får alltså en slagsida eftersom förälskelse faktiskt inte är en förutsättning för sex. Så skriver jag inte minst noveller.
Däremot om man upplever förälskelse. Att den andre känner samma. Då behöver relationen sex. Vi människor behöver sex. Den höga platoniska kärleken ger jag inget för.
Kit har alltså fel. Säljer de sex måste kyssar vara med. Tungkyssar och sex är som ”Peas and karrots” som Forrest Gump skulle uttryck det. Alltså blir inte Kyssar i samband med sex inte ”för intimt” där sex redan är så intimt och kyssar inte förändra eller förhöjer det. Naturligtvis är kyssar lika viktigt med kärleken. Jag önskar bara att kärleken går hand i hand med sex.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett Pretty Woman. Den har en lite bitter smak. Den rike Edward kan enkelt köpa sällskap av Vivian som lever av att sälja sex. Egentligen utan att det kommenteras i filmen. Jag tolkar det som att Edward söker sällskap. Att Vivian ser till att det blir sex. Tar tag i det. Eftersom det är en det av rollen som callgirl. Den rene Edward. Vivian gör sitt jobb. Ungefär som att det är som det är. Filmen glamouricerar inte direkt prostitution. Men visar heller inte direkt den smutsiga sidan. Den där askungerommantiken är inte unik för denna film alls. Något tänkvärt är att och hur Vivian reagerar på att bli slagen av Stuckey. Att detta hänt förut. En del av det smutsiga som glimtar till här. Romcom. Med en lite unken ton.
-
Det här svaret redigerades för 22 timmar, 37 minuter sedan av
apolamvano.
-
2026-08-09 kl. 10:06 #17335
-
2026-08-09 kl. 11:51 #17340::
@Onanista med all respekt. Såklart. Det är därför jag tog detta som exempel
Då kan man relatera till att Vivian aldrig kyssar på munnen. Att Kit undrar om Vivian inte lärt nåt av hennes råd. Varför de aldrig kyssar kunden.Du hade kloka synpunkter om kyssar! Bidrog. Fortsätt gärna!
-
Det här svaret redigerades för 20 timmar, 26 minuter sedan av
apolamvano.
-
Det här svaret redigerades för 20 timmar, 26 minuter sedan av
-
2026-08-09 kl. 11:01 #17337::
Det kanske inte är så viktigt men du ska nog inte utgå ifrån att allt är påhittat. En hel del är säkert det, förhoppningsvis men långt ifrån allt.
Som sagt har kanske mindre betydelse.
Pritty Woman är en film i feelgood-genren och har nog inte särskilt mycket med verklig prostitution att göra. Självklart har säkert liknande hänt någon gång i verkligheten, sisådär en på tio miljoner kanske. Om det där med kyssar och prostitution är nära verkligheten eller återspeglar fördomar om det vet jag inte. Då får man nog intervjua någon som är insatt. Det beror säkert på i vilket segment i prostitutionen vi pratar om. En akt i en skitig lägenhet i någon förort eller framsätet på en bil så förekommer nog inte så mycket kyssar, det kan man nog utgå ifrån. Men en sällskapsdam på en affärsresa eller liknande där ersättningen också ser lite annorlunda ut så kanske det förekommer. Men här kanske mina egna fördomar återspeglas eftersom jag inte har en j-a aning. 🙂
För mig är kyssar i alla fall oerhört viktigt som en del av allt. Både munnen och de ställen munnen kan vidröra är ju mängder av erogena zoner förutom intimiteten. Jag har också haft sex med personer som jag inte haft någon lust att kyssa. Då har det bara handlat om sex. Lustigt nog har jag då kunnat ge och ta emot oralsex men kyssar har känts fel. Det har då handlat om både tjejer men framför allt killar. Det kanske beror på att tjejer är min primära preferens. Fast även med tjejer har det hänt att kyssas har känts fel för att det skulle blivit för intimt.
Så det är något med munnen helt klart, i alla fall för mig.
-
2026-08-09 kl. 13:00 #17344::
”har också haft sex med personer som jag inte haft någon lust att kyssa. Då har det bara handlat om sex. Lustigt nog har jag då kunnat ge och ta emot oralsex men kyssar6 har känts fel”.
Det är mig helt främmande att tala om för @John vad han ska göra och hur. Men detta bekymrar mig. Inga kyssar – inget sex för min del..Esens av mitt inlägg i tråden. Samtidigt lyfter @John träden till dess avsikt. De man inte ville kyssa men hade sex med. Häng på här!
-
Det här svaret redigerades för 19 timmar, 15 minuter sedan av
apolamvano.
-
Det här svaret redigerades för 19 timmar, 14 minuter sedan av
apolamvano.
-
Det här svaret redigerades för 19 timmar, 15 minuter sedan av
-
Det här svaret redigerades för 22 timmar, 37 minuter sedan av
-
2026-08-09 kl. 16:57 #17349::
Att kyssa eller inte kyssa? Vid vilka tillfällen och med vem osv.
1.Mina unga vuxna barn kysser jag. Både flickor och pojke. Därför att jag är både psykiskt och fysiskt engagerad i dem. Naturligtvis är tillfällena olika med mer eller mindre värme. En kyss vid dörren, på väg till ett arbete, ett ”Hej då”, blir en puss och inte så varmt. Tiden kanske inte räcker till annat. Vid ett annat tillfälle, när vi inte har träffats på några dagar och mer av en och en träffas, blir det mera av en riktig kyss. I mer speciella fall även med tunga.
2.Med en egen partner är det givet att olika typer av kyssar förekommer.
3.Skulle jag tillfälligtvis känna en dragning för en grannes man (eller fru), gäller romantiska kyssar. Naturligtvis. Varför går man annars och trampar i det grönare gräset??
4.Under en tillställning, en fest där en känsla av av samstämmighet uppstår, kanske efter ett glas vin, blir det en kyss och kanske en tryckare. Det romantiska inslaget har betydelse var det slutligen hamnar. Finns det lite värme med i spelet, blir det säkert även kyssen med tungan. Ökar attraktionen och det närmar sig sovrummet, alltsammans!
5.Tillställningar eller mindre fester med jämna par, kvinnor och män och tycke uppstår över till den andra sidan, säkert lite romantiska. Då har kyssar med tunga förekommit efter överenskommelse med min dåvarande partner.
6.En fest eller tillställning tillsammans med arbetskamrater, är svaret nej! Då kan det i stället bli en kamratlig kindpuss. Möjligen om jag känner personen lite mera och verkligen känner att personen är pålitlig. En person, som kan hålla tyst, inte skryta inför andra om upplevelsen. Dessutom, en gång är en gång och inte mera (om inte avsikten är en annan). Annars inte än efter en längre tid, månader… Företagstillställningar med arbetskamrater kan bli farliga tillställningar!
7.Om jag skulle hamna i en situationen då kvinnor i sällskapet har en speciell uppgift, vilket ibland kan hända utomlands när större företag har representationsfester / evenemang, förekommer inte kyssar på mun, med eller utan tunga. Även om den ”så kallade värmen” stiger och det finns pengar med i spelet. No way, inga kyssar!
Jag hoppas att Trådstartaren är tillfreds med svaret i undersökningen. Vad syfte den en må ha.
Hälsning, //Huldran. Numera ensamstående, ibland med, ibland utan sällskap. -
2026-08-09 kl. 17:00 #17350
-
2026-08-09 kl. 20:06 #17352::
det handlar nog också mycket om uppfostran. Jag läste en tråd på familjeliv där någon frågade hur länge det var okej att pussa sina barn på munnen. Där var det väldigt spridda skurar kan man säga. Jag har bara fått och givit pussar på munnen i erotiska sammanhang och därför skulle jag nog ha svårt att pussa någon på munnen enbart av vänskap. Det är lite mer okej med kramar men även kramar har en ganska tidig gräns för när det blir intimt eller erotiskt.
Jag har en väninna som jag tycker väldigt mycket om. Hon attraheras inte av killar men är väldigt kramig. Jag vet att vi kramas med lite olika ingångsvärden, att jag känner mer attraktion av henne och därför kramar henne mer och längre än någon annan ”vanlig” människa.
Henne skulle jag vilja kunna pussa på munnen och det känns som om vi skulle kunna göra det men jag har inte frågat. Men då skulle jag pussa henne på munnen för att jag känner för henne. Jag kan säga ”I feel love for you” men kan inte säga ”jag älskar dig” på svenska. Det känns som olika saker. Fast man kan inte gärna fråga ”får jag pussa dig på munnen?” Det vore kanske stelt. 🙂
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Härligt, en dröm de luxe