Bot-farming och läsningar.

Välkommen Forum Allmänt Bot-farming och läsningar.

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Rösta upp
      0
      Rösta ner
      ::

Hejsan.
      Tänkte bara kolla om någon vet hur det ligger till med antalet Ai agenter som farmar vårt material. Antalet läsningar känns helt orimligt och jag antar att det är egentligen bara en siffra över hur många gånger sidan laddas. Jag vet ju att det är så internet fungerar idag men blir alltid lite deppad av tanken att det till slut går att be nån av bottarna att skriva som jag och vi gör.

John
      Keymaster
        Exklusiva författareSuperpatreonsAdministratorÅrets favoriter 2025Årets favoriter 2024
        Rösta upp
        1
        Rösta ner

Hej. Nej sådant är svårt eller omöjligt att veta. Vi blockerar seriösa botar men andra AI-skrapare är svårt att skydda sig emot. Vi har planer på flera åtgärder bland annat för att skydda oss mot det så gott det går men även ddos-attacker.

Antalet läsningar räknas från unika adresser under x antal timmar. Så om en novell läses 4 gånger i rad från samma IP-adress så blir det bara en läsning.

Jag är inte säker på att läsningarna är så orimliga. Man kan tex tydligt se hur populära noveller och kategorier får fler läsningar och mindre populära noveller färre. Sådant borde botar inte bry sig om. Vi kan också se trafiken och sökningar via Google Search Console bland annat.

Men givetvis är det även botar och sökmotorer och annat som accessar sidorna och inte enbart fysiska människor.

Ett sätt att skydda sitt eget material lite mer är att publicera noveller enbart synliga för medlemmar. Funktionen finns även om den går lite emot min egen filosofi. Samtidigt tänker jag om mitt eget material att jag givetvis inte vill att någon ska stjäla det men att AI-agenter lär in på materialet är nog omöjligt att skydda sig ifrån. Då ska man nog sluta hänga på internet.

Cloori
        Trådstartare
          Författare
          Rösta upp
          0
          Rösta ner

Du har avsevärt bättre koll än vad jag har.
          Antal läsningar gör mig glad, för även om bara en bråkdel är riktiga människor som bara läser litegrann så är det utan tvekan det mest besökta jag någonsin skapat på internet.

Du har rätt att ingen går säker. Jag är nog mest bara lite deppade över vad ai blev för något.
          Den kan ju vara till så mycket nytta, åsså använder vi den för att ta jobben vi älskar mest.

Tack för infon och jag ska då minsann inte gömma mig.

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat