Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Att hitta en grund till vad som ska skrivas
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 4 veckor, 1 dag sedan av
Solglitter.
-
FörfattareInlägg
-
-
2026-05-16 kl. 21:31 #15875::
Hur kommer ni fram till vad ni ska skriva för slags erotik? Hur hittar ni era karaktärer? Vad är det som bestämmer det ni anser vara centralpunkten i er berättelse?
För min del så är oftast en slags känsla av något jag vill få ut som blir min grund. Eller så har jag en specifik liten händelse som jag bygger up mer omkring. Eller så är det kanske ett ord som är centralpunkten.
Eh ja, mitt eget svar var precis lika virrigt som jag känner att frågan är, men dela gärna med er hur er skrivarprocess är!
We’re all mad here – all the best people are!
-
2026-05-17 kl. 01:05 #15884::
Ibland kan en känsla ge en idé till att skapa något. Grunden skapas i något som känns naturligt och realistiskt.
Till ex. mina Midsommar-noveller. Där grunden handlar om ett spontant möte mellan två personer.
Jag kände att mina karaktärer inte var klara med varandra och i andra novellen fördjupas deras relation. För mig är bakgrunden lika viktig som erotiken. -
2026-05-17 kl. 13:14 #15888::
Kan vara en tanke, som kan väckts av någon verklig händelse jag hört om.
Kan vara en ide om något som låter spännande.
Ibland någon händelse ur mitt förflutna som kanske skrivs om för att inte vara allt för tydlig.
Många av mina alster påbörjas för att sedan bli liggande tills iden mognar -
2026-05-17 kl. 23:22 #15896::
Jag vill inte vara den tråkiga som säger ”Det finns redan en tråd om detta, läs på lite va”. Men det finns en utmärkt tråd om detta där mycket klokt sagts. Den heter typ ”Inspiration och skrivprocesser – Låt oss prata om det” och ligger just nu längst bak i skrivarstugeforumet. Har man lust får man gärna leta upp den. (kanske orkar länka senare)
Men vi siktar längre med detta forumet än att allt bara får frågas och förklaras EN gång. Så jag ska återkomma med mina tankar kring frågan strax!
-
2026-05-20 kl. 09:37 #15926
-
-
2026-05-18 kl. 08:23 #15886::
Här kommer länken till Calcifers inlägg om inspiration och skrivprocessen. Hon skrev det innan forumet kom till, så forumtrådet är efterhandskonstruerad utifrån kommentarerna till inlägget, men det blev en väldigt intressant diskussion.
https://erotopia.se/forum/topic/inspiration-och-skrivprocesser-lat-oss-prata-om-det/
Var mina noveller börjar idémässigt är väldigt olika, men nån sorts frö börjar det med. Någon jag ser på stan, en replik i en film, eller något annat som ger mig en idé om hur två personer kan träffas. Fröet börjar gro i min fantasi och vissa frön får gro och växa fram till något större. Ibland handlar fröet om något som händer i sängen och då måste jag komma på en bakgrundsstory som passar, och ibland är det tvärtom. Vissa idéer fastnar i listan med uppslag, där de senare kan kombineras med andra, om det faller sig så att en bakgrundsstory och en fortsättning passar perfekt ihop, kompletterar varandra och löser varandras problem (som med ”Sista föreläsningen innan tentan” där ett månadstema blev lösningen på en novellidé som annars kändes för platt).
En sak jag märkt är att jag numera har ganska höga krav numera på att novellen ska ha en viss komplexitet. Det räcker inte med att jag har alla pusselbitar på plats från bakgrund och möte till klimax och avslutning, utan jag vill ha minst ett par lager av sammanvävda intriger, vändningar, psykologi, osv, för att vara nöjd. Det måste finnas ett djup, en eller två nivåer till att se på berättelsen från utöver dess huvudtråd.
Om jag till exempel vill ha en karaktärsbåge där en karaktär lär sig att bli modigare, så vill jag göra detta på ett trovärdigare och subtilare sätt än att skriva ”två veckor senare hade hon blivit modigare”. Det behöver ske genom en trovärdig process, en serie erfarenheter som formar och utvecklar henne. Men samtidigt vill jag kanske inte ta upp tre stycken i novellen till att bara rada upp händelser efter varandra som gör henne modigare (som ett slags kollage a la jedi-träning hos Yoda). Och jag kanske inte ens vill skriva tydligt att det är just mod som dessa händelser leder till, utan det ska bara finnas med som outtalad förklaring till när karaktären plötsligt vågar något hon inte vågade innan. Så huvudstoryn ska vara något annat. Det som sker och beskrivs i klartext är en helt annan röd tråd – det man tror att novellen handlar om. Men mellan raderna vävs dessa erfarenheter in. Det kräver en del funderande, innan lagren i berättelsen har mognat ihop, så att de kan ske samtidigt och parallellt.
Lyckas jag inte med detta, att få de olika lagren att växa ihop tillräckligt sömlöst, blir novellen ofta liggande som ett halvfärdigt projekt.
-
Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av
John.
-
Detta svar redigerades för 1 månad sedan av
Sleepy Aragorn. Anledning: Uppdatering
-
Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Lite förvirrande ett tag när båda systrarna hette Sara, men annars en fantastisk serie.