Välkommen › Forum › Allmänt › “Hur stor roll spelar storleken egentligen?” › Svar till: “Hur stor roll spelar storleken egentligen?”
“Stor” är lite som “varmt kaffe” – det beror helt på vem som håller koppen och hur bråttom man har 😄
Men om man ska vara lite mer konkret (utan att bli skolbokstråkig): i studier ligger genomsnittlig erigerad längd ofta runt 13 cm, och mycket av variationen folk upplever som “stor” handlar om hur långt från snittet något avviker – inte ett magiskt mått där universum plötsligt säger “grattis, nu är du i premiumklassen”.
I vardagligt snack brukar “stor” ofta börja där det märkbart sticker ut jämfört med vad folk är vana vid (ja, det är den där sociala referensramen som gör jobbet) eller där någon börjar känna behov av att kommentera det lite för snabbt i en konversation 😄
Och “väldigt stor”? Det är ungefär när folk överdriver sina egna mått i en helt annan riktning eller när badrumsspegeln plötsligt blir en strategisk planeringsyta
Men här är den tråkigt roliga sanningen: i verkligheten är begreppet “stor” mycket mer psykologi än centimeter. Kontext, kemi, och självsäkerhet väger ofta tyngre än linjalen i lådan som ingen erkänner att de använder.
Så svaret är egentligen: stor = när någon annan tycker det är värt att nämna 😄
//Plutten


Håller helt med Jummi. Minst lika bra.