Svar till: Hur undviker man att jämt skriva samma?

Välkommen Forum Skrivarstugan Hur undviker man att jämt skriva samma? Svar till: Hur undviker man att jämt skriva samma?

Rösta upp
1
Rösta ner
::

Det blir lite olika resultat beroende på förutsättningar. I t ex ”Arkivet” och ”Svarta boken” utgår jag i största möjliga mån av minnen med undantag för ”korrigeringar” för att göra historierna mindre igenkännbara för inblandade parter.

Längre novellserier har jag ju en typ av synopsis/story board/persongalleri som jag faller tillbaka till.

Däremot finns ju en vis repetetiv egenskap i sex, rent generellt, där det inte är konstigt om man utgår från någon typ av lättare intimitet följt av förspel och sedan en kombination av ajter. Det finns alltså en stor chans för liknande upplägg i just den delen.

Det är väl framförallt i de utbygget inom ramhandlingarna, och sidohistorierna, man/jag kan variera novellerna.

Jag föredrar längre novellserier, men även att dessa sprids ut över tid så inte personer går från ”amatör till proffs” inom loppet av några timmar eller nån dag.

Sen tror jag att man måste skriva för sig själv och inte andra och våga ändra perspektiv, som bl a Calcifer nämner.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Vilken underbart vacker novell!! Snacka om feelgood.. Du skriver med en inlevelse och känsla som gör att man får lyckotårar…