Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Hur undviker man att jämt skriva samma? › Svar till: Hur undviker man att jämt skriva samma?
Jag tror det är svårt att komma ifrån att visa drag blir mer eller mindre gemensamma genom ens noveller. Lite som en konstnär som målar olika tavlor, men håller sig inom en och samma stil – eller som varierar stil men man ser ändå andra gemensamma drag i vilka färger, ljus eller typer av motiv som förekommer. Ger man en random person på gatan en slumpmässig tavla från antingen Picasso, Zorn eller Monet, så kommer de allra flesta gissa rätt, utan att någon skulle få för sig att anklaga någon av konstnärerna för att enbart måla samma tavla om och om igen.
Vad har menar är att man inte behöver anstränga sig alltför mycket för att variera sin stil. Det kan vara kul att, som modernistisk konstnär prova att måla impressionism, men mer som än övning än för att folk kommer älska tavlan. Förmodligen är kan bäst på stolen man känner sig hemma i. Varierar man för mycket tror jag att kvaliten blir lidande och ens läsare vet inte vad man ska förvänta sig och blir mindre trogna.
Men självklart ska man inte heller bli alltför enformig och förutsägbar. Det finns gemensamma drag i många av mina noveller, t.ex. en man med stor kuk, en kvinna med en stark längtan efter sex, en förmåga och vilja hos mannen att tillfredsställa henne långt mer än hon vågat hoppas, samt en syn på relationen som potentiellt seriös och långvarig. Även om jag varierar i vissa åldrar jag skriver om, vilken vilken miljö de möts i, osv. så kommer den som läst tillräckligt av mina noveller att känna igen vissa drag likt hur man känner igen Zorn, Picasso och Monet. (obs, jämför mig inte med dessa konstnärer)
Och med det sagt så kämpar jag också ibland med att få till variationen. Jag märker att jag i perioder håller mig till vissa teman. Jag publicerade vid ett tillfälle tre noveller i rad som på olika sätt innefattade en kvinna som bönade och bad att en alltför ädel och godhjärtad man skulle gå med på att ligga med henne. En annan gång kan temat vara en viss sorts orgasm, en viss ålder eller något annat. Ibland tänker jag inte på det förrän jag publicerat den tredje liknande novellen i rad, och undrar om läsarna noterar temat och drar en massa slutsatser om mig som person utifrån dessa. Det är i so fall inte helt orimligt att det ligger något i dessa analyser, och det kan kännas lite utsatt. Men förmodligen tänker läsarna mer på sig själva än på mig. Så himla intressant är jag ju faktiskt inte.

Väldigt härligt. Det kommer sannolikt en till del då jag just nu skriver den. Men det gör jag alltid med…