Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Dialog › Svar till: Dialog
Jag låter dialogen ta plats. Det kan visserligen bli styltigt ibland när det är mycket korta repliker, men det kan också vara positivt att texten varierar lite i sin utformning och inte bara är en homogen massa med jämnlånga stycken. Så jag ser inte det som något stort problem och behövs det kan det ibland lösas genom att vissa svar bara är en nickning eller liknande, så att ordet stannar hos samma person:
– Är du trött? frågade jag och han nickade. Ska vi stanna hemma ikväll kanske?
Däremot vill jag vara tydlig med vad som är en replik och inte. Eftersom jag oftast skriver i första person med mycket personliga tankar och reflektioner så framgår det inte alltid automatiskt vad som sägs högt och vad som tänks inombords. Därför skriver jag repliker inom citattecken. Exempel nedan. Utan citattecknen hade man aldrig kunnat gissa vad som tänks och vad som sägs högt:
”Är du trött?” frågade jag och han nickade. Vad trist för jag hade gärna gått ut ikväll. Vi kanske bara skulle beställa hem en bit mat? Men jag var inte sugen på pizza. ”Ska vi beställa hem från det Vietnamesiska stället? Vi har ju inte hunnit prova det än!”

Känns realistisk och mänsklig i allt sitt elände