Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Kan vi hoppa över sexet? › Svar till: Kan vi hoppa över sexet?
Tänker att det handlar mycket om vad du skriver och för vem du skriver det. Och i vårt fall; skriver du romans eller erotika?
Medan romans är berättelser som kan innehålla en del sex så är erotik sex som kan innehålla en del historia. Vi kan liksom inte glömma att många läser det här för att ha något att onanera till! Ett bra riktmärke är därför att ge folk den möjligheten från första raden.
Det betyder inte att man inte kan bygga upp karaktärer, miljöer och historier. Och om man skriver en serie så kan man också bli mer frikostig i att ha mindre sex i vissa avsnitt, eftersom att du kan hoppas på att den som läser är tillräckligt investerad i din berättelse för att läsa ändå.
Min senaste serie börjar såhär:
Femtonåriga Wilma Andersson ville bara göra en sak. Hon ville knulla! Hon ville känna hur det kändes att ha en kille i sig och hon ville att någon annan än henne själv gav henne en orgasm. Hon var trött på fingrarna och på sin dildo. Hon ville ha kuk och hon kunde nästan nöja sig med vem som helst.
– Ingen verkar ens titta åt mig, sa hon surt.
Hon satt på sin säng tillsammans med en av hennes nya vänner.
– Jag hade hoppats på att någon skulle vara intresserad men ingen kollar på mig. Alla ser mig bara som Isabellas lillasyster. Som vanligt.
Isabella var egentligen Wilmas halvsyster och stjärna i det lokala handbollslaget. Hon var två år äldre och gick i trean på samma gymnasium som Wilma nyss börjat.
—
Rent krasst så borde den börja vid dialogen. Den har en direkt hook och den startar det som är själva seriens bakomliggande drivkraft. Det vill säga, Wilmas mindervärdeskomplex jämte sin syster.
Men det här är inte en YA-bok om två systrar utan en porrnovell för folk som vill läsa om femtonåringar som har sex. Så den måste börja med det det så att folk vet vad de kommer att få. Wilma vill ligga med vem som helst och här är anledningen till varför.
Eller så har vi.
”Emma hade tråkigt. Förbannat tråkigt! Hon var sexton år, gick första året på gymnasiet och den här vårterminen kunde inte bli sämre. I två månader har hon fått plugga hemifrån. Det var två månader utan kompisar och två månader utan sex.”
Efter denna beskrivning så tar det nästan femton tusen ord innan det blir ordentligt sex på riktigt (vilket nog faktiskt är för långt). Det blir lite onani, en återblick till en kväll med hennes bästa kompis etc, men det riktiga kommer igång en bit in i del två. Men känslan finns alltid där.
Jag tror inte riktigt på att historien ska leda fram till sex utan att sex ska vara en del av historien och faktiskt också driva den. För även om vardagslivet kanske ibland blir rätt mycket av att vi går upp, går till jobbet, gymmar eller gör andra hobbies, kommer hem och någonstans där i mellan kanske man ligger också, så betyder det ju inte att fantasin ska funka så.
När jag lyckas så känner jag att både sexet och det som händer runt det bidrar till att föra berättelsen framåt.

Fantastik novell. Ta till exempel den här första meningen! ”När vintern tar sitt iskalla grepp om den skandinaviska halvön undrar…