Välkommen › Forum › Allmänt › Att kommentera noveller › Svar till: Att kommentera noveller
Jag håller verkligen med om att man uppskattar kommentarer. Jag försöker att uttrycka mitt gillande, och framför allt åtminstone antyda vad jag gillar med novellen. Sedan är det inte alltid man kommer på något bra att skriva.
Men att ändå få veta att åtminstone någon, eller till och med några, uppskattar det man har knåpat ihop, det är guld värt. Får man dessutom höra vad det är folk uppskattar lite extra med novellen, så blir man ju styrkt i att använda det greppet.
Jag tycker också att det är väldigt intressant att få även ”negativ kritik”. Om det var något läsaren inte riktigt förstod. Om något kändes långrandigt eller onödigt. Ofta blir det en aha-upplevelse som ger något att tänka på till nästa gång. Vad funkar, och vad funkar inte? Det är utvecklande.
Jag försöker också följa andras exempel och själv tacka för kommentarer med en egen kommentar, för att verkligen visa att de uppskattas.
Jag är väldigt glad för alla positiva kommentarer på sagoserien jag håller på med. Det känns väldigt stärkande. Men mitt i detta vågade jag mig ut på djupt vatten, fetishdagen till ära, och skickade in en novell med wetsex och mobbing som framträdande teman. Det var rätt nervöst att publicera den. Skulle folk äcklas och känna sig obekväma? Den har fått en handfull likes, och statistiken säger att det är min mest lästa novell. Men jag vet fortfarande inte. Har folk lagt en pizza och vänt om? Har man läst igenom men känner sig tveksam? Finns där några som gillar den?
Just när man skriver något lite utanför ramarna, så skulle bara ett par små kommentarer betyda så oerhört mycket. Och det gäller inte bara mig, utan oss alla.

Fantastik novell. Ta till exempel den här första meningen! ”När vintern tar sitt iskalla grepp om den skandinaviska halvön undrar…