Svar till: Namn på karaktärer

Välkommen Forum Skrivarstugan Namn på karaktärer Svar till: Namn på karaktärer

Rösta upp
2
Rösta ner
::

När det gäller mina huvudpersoner, som oftast är män i min egen ålder, så är det bara att välja och vraka bland mina gamla klasskompisar. När jag ska döpa de kvinnliga karaktärerna så bestämmer jag mig först för hur gamla de är. Sedan söker jag på nätet efter de vanligaste flicknamnen just det år jag tänker mig att de föddes, eller som i novellen ”Olika, men ändå …” där jag sökte på vanliga persiska flicknamn och barberaren Farid (i Eskort-serien) som jag hittade på samma sätt.

Sedan finns det karaktärer som har en i allra högsta grad verklig förebild. Då utgår jag oftast ifrån deras riktiga namn och hittar något som är snarlikt, litegrann för att hålla bilden av den personen så klar för mig som det är möjligt.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Fantastik novell. Ta till exempel den här första meningen! ”När vintern tar sitt iskalla grepp om den skandinaviska halvön undrar…

2. Tack för att du så generöst uppmuntrar och tar dig tid att kommentera. Många gånger kan en positiv kommentar, eller…