Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Skrivkramp › Svar till: Skrivkramp
Jag är en stor anhängare till tesen om att skrivkramp betyder att det är en historia som inte vill skrivas. Den riktning som du vill ta din berättelse fungerar helt enkelt inte och därför så tar det stopp.
Sedan så finns det ju andra anledningar till att man kanske inte kommer vidare i sitt skrivande. Det kan vara orken eller tiden som brister heller att man inte har inspiration. Jag tror dock att, om du har tid ork och vilja att skriva, så måste du helt enkelt skriva. Om man vill komma någonstans så kan man inte bara skriva när andan faller på. Man måste avsätta tid för att skriva och se till att få ner något.
Ett annat tips för att komma vidare är nog att hantera noveller som glas på en hemmafest. Du får inte har fler än två olika typer av dricka framför dig. För att ta en till så måste du avsluta en annan!
Såklart så får jag idéer under tiden som jag skriver något annat och om de fastnar tillräckligt hårt så skriver jag ner idéen. Men inte mer än så. För idéer går det tretton på dussinet! De är helt värdelösa om du inte utvecklar dem till berättelser. Och för att det ska kunna bli berättelser så måste du skriva dem.
Sedan så tänker jag att blocken som John tex känner efter att han blivit klar med en serie inte riktigt är skrivkramp. Man kan helt enkelt behöva lite vila när man är klar med ett projekt innan det går att köra igång på nästa.

.