Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Skrivkramp › Svar till: Skrivkramp
Jag skriver en del i jobbet. Inte erotik och inte skönlitteratur, men det behöver ändå skrivas och det med en viss kreativitet. Där har jag lärt mig en del knep mot skrivkramp, som är tillämpbara där, på jobbet – Men inte här, enligt min erfarenhet.
Erotiska noveller skriver jag när jag har lust. Bokstavligt talat, i minst två bemärkelser (både erotiskt och kreativt). Men finns inte rätt sorts lustar där så skriver jag inte, och känner ingen stress över det. I snitt har jag ungefär två veckor mellan mina noveller, men det händer att det går tre månader emellan. Jag känner väldigt sällan någon press eller stress att skriva hit. Det händer att jag sitter med datorn och ett pågående novellprojekt framme, utan att det ”händer något”, men då får det vara så. Ibland undrar jag om jag nånsin kommer skriva igen, och sen helt plötsligt kommer det en idé som jag inte kan släppa och så skriver jag en lång och lyckad novell på två dagar. Det går sällan att pressa fram utan det blir ofta bäst när det kommer av sig själv.
Så jag har lite svårt att relatera till skrivkramp när det gäller skrivandet här. Jag påbörjar visserligen en hel del projekt som aldrig färdigställs. Jag kan ha skrivit två tredjedelar av novellen och ha en väldigt klar bild av den sista biten (som kan bara inledningen, mitten eller avslutningen), men det blir aldrig klar. Kanske handlar det om historier som inte vill bli skrivna, eller om en transportsträcka som jag helt enkelt inte pallar ta mig an, även om resten av novellen är lovande.
(Jag har fortfarande en massa såna projekt liggande om någon tycker om att läsa halvfärdiga projekt, och peppa mig att färdigställa de bästa av dem)
Nåja. Det blev mest en massa svammel. Men så är min syn på detta, i alla fall!

Spännande början som väl bara kan bli bättre. Ser fram emot del 2