Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!

Välkommen Forum Skrivarstugan Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!

Rösta upp
0
Rösta ner
::

Även om det funnits datoriserade röster sedan typ 80-talet, om inte längre, så har AI verkligen gjort dem mer behagliga att lyssna på. Men som John säger så kostar dem där efter. Men en bra teknisk lösning hade väl varit att generera en ljudfil en gång och publicera den i någon webspelare eller liknande. Jag hade dock drivits till totalt vansinne av en massa bakgrundsljud.

Funderade ett tag att lägga upp mina noveller på egen sida och släppa en del av novellerna som ”podcast” med någon form av AI-inläsning. Upptäckte dock att många av dem hade förbud mot sexuellt material i sina villkor.

Det är intressant annars om hur mycket man läser. Jag läser faktiskt väldigt mycket sexnoveller och främst i de kategorier jag själv skriver i, även om det tyvärr finns rätt lite av det här just nu. Dels så gör jag det för att det är trevligt att läsa sexnoveller men också för att läsande är nyckeln till skrivande. Du kan inte bli bra på att skriva utan att läsa.

Jag har läst rätt mycket om skrivande på nätet och två saker som brukar beskrivas som nybörjarmisstag är att inte läsa och, framförallt, att inte läsa i sin egen genre. Argumentet mot det sistnämnda brukar vara att man inte vill läsa annat som är likt det en själv skriver av rädsla att råka kopiera. Men kopiera kommer du att göra ändå! Allt som finns att skriva har redan skrivits. Det gäller att hitta sin egen version av det.

Men om du inte läser så kommer du nästan garanterat att skriva exakt samma saker som alla andra och med exakt samma tropes. Människan är trotts allt en rätt enkel varelse och utan någon direkt input så kommer vi att ta den enklaste vägen och göra exakt samma saker som alla andra gjort före oss. Och det märks dessvärre när man läser.

För. Det finns ett gäng här som är riktigt bra på att skriva trevlig text. Men allt för många är faktiskt rätt dåliga på att bygga berättelser. Och jag känner mig faktiskt nästan lite ledsen å skribentens vägnar när jag ser att hen tror sig ha kommit med någon storslagen plot twist som tyvärr inte var i närheten av att vara en dold kurva på en grusväg utan snarare en välskyltad motorvägsavfart som var synlig från avsnitt ett.

Med det sagt så är det också bra att lyssna på ljudböcker, eller om du hellre vill, läsa högt för dig själv. När vi som vuxna, läskunniga, personer läser så gör vi oftast det med syftet att så snabbt vi kan tillgodogöra oss texten. Många läser rätt fort och hoppar över småord, bindeord och vi läser ju verkligen inte skiljetäcken. Om du däremot lyssnar på en text så kommer du bli tvungen att höra alla de där orden som gör det skrivna språket. För vi skriver ju inte som vi talar vilket ju innebär att vi ju aldrig riktigt kan höra det skrivna språket. Sedan så finns ju de som verkligen skriver som de pratar. Vissa gör det medvetet som ett konstnärligt grepp och andra borde verkligen plocka upp en bok, eller två.

Med det inte sagt att det inte ska finnas plats för alla här. Det är helt okej att inte vara en mästare på att bygga berättelser (och jag räknar mig inte dit, även om jag är hyfsat bra) eller en akrobat med det skrivna ordet. Det är ok att inte vara något av det! Men om man har som ambition att bli bättre på sitt skrivande så bör man faktiskt också läsa.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Tack för kommentaren. Jag blir glad över att du gillade den! ❤️

2. Tack för kommentaren ❤️ Jag hann tröttna på den här texten långt innan jag skrev klart den, och är inte…