Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! › Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!
Hel ärligt så försökte jag hitta någon form av mellangrund där vi båda kunde mötas. Om du inte är intresserad av det så kan jag gärna fortsätta med ett flame war på internet. Jag menar; när blev det någonsin tråkigt? 😀
Alla de exempel du tar upp har gemensamt att de fört den mänskliga kreativiteten framåt. Tryckpressen gjorde så att ordet kunde spridas på ett helt nytt sätt. Det gick att göra flera kopior av det som var skrivet och tryckkonsten gjorde också att fler saker kunde sparas till eftervärlden. Syntar och annat du tar upp i musiken har inte bara snabbat upp processen att producera musik utan också skapat helt nya uttryck för hur musik kan låta. Och för all del; AI skulle också kunna gör allt det där också.
Jag tycker att alla som vill skriva något ska testa på att göra det. Det innebär inte att allt man skriver kommer att kunna publiceras. Och det är faktiskt inget fel i det, i sig självt. Du måste inte vilja bli Zlatan för att tycka att det är kul att kicka lite boll.
Men tillbaka då till att använda AI som verktyg för skrivande. Det är självklart så att det kan ge personer som inte kunnat producera text, bild eller ljud en möjlighet att göra det. Och det är inte heller, i sig självt dåligt. Snarare är väl det bra!I nuläget är det dock i det närmsta omöjligt att göra detta på ett etiskt korrekt sätt.
De bilder och den musik som genereras gör det med hjälp av redan existerande material. Material som originalkreatörerna inte får betalt för att de har använts. Det ska dock sägas att organisationer så som STIM jobbar på att lösa detta. Om sedan en branch som hittills byggt sina produkter på att i stor mängd stjäla andras jobb, är intresserade att börja betala för sig, blir en annan sak att se. Hittills ser det i vart fall inte ut så.
Om du väljer att använda AI för att skriva dina historier så finns det, av den anledningen, en stor möjlighet att språket kommer att låta som allt annat som har publicerats. Och inte heller det är egentligen något problem. Särskilt inte när det gäller de texter vi skriver här. För oavsett hur mycket vi diskuterar vår kreativa process och vilka ”högre syften” vi än må ha med det vi skriver, så går det inte att komma ifrån att vi vill berätta historier som ska ge andra en skön stund med sig själva. Behöver det vara av en kvalitet som kan vinna Augustpriset? Nej!
Men det hindrar ju inte oss från att vilja göra något annat än att skapa runkmaterial och sedan få ner det på pappret på snabbast möjliga tid. Och oavsett om det gör dig lite putt så ska det inte finnas något som hindrar oss, som inte använder AI som verktyg, från att ha åsikter om de som gör det. För på samma sätt som Zlatan kanske inte har så mycket utbyte av att snacka fotboll med någon som spelar i korplaget, lika mycket kanske jag känner att jag har i utbyte av att diskutera en kreativ process med någon, som enligt mig, hoppar över stora bitar av den.
Det innebär inte på något vis att du inte har en kreativ process eller, bevisligen, att slutresultatet blir trevligt att läsa. Men det resulterar ofrånkomligen i att vi enbart kan diskutera hur vi använder penna och papper, alltså våra verktyg, snarare än hur vi gör för att komma på vad vi vill ha på pränt.

.