Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! › Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!
Kul!
Idéer och uppslag bara ramlar ner på mig. Det kan vara något jag hört, läst eller bara något så enkelt som att någon tittat lite extra, eller öppnat dörren i affären eller på vägen hem från jobbet. Ett av mina största problem är att jag har extremt dålig disciplin. (Ett annat är bristen på tid.) Jag kan vara mitt uppe i en berättelse när nya idéer lockar min hjärna att “bara skriva lite” på en ny berättelse – innan jag glömmer bort den…
Resultatet blir en skrivbordslåda full med lappar, texter och idéer, men inte så mycket blir klart. Jo, det är faktiskt sant – jag använder papper och penna för att skissa och skriva ner idéer och texter. Olika färger på på lapparna hjälper till att hålla isär berättelserna 🙃.
Jag ägnar ganska mycket tid åt att strukturera scenerna, tillsammans med vilka personer som ska vara med i berättelsen. Det blir många ändringar innan jag hittat rätt. När “tråden” väl är klar så fylls de olika scenerna med text – blandar innehållet med minnen, händelser och fantasier — och så växer det fram.
Jag läser berättelsen väldigt många gånger, både under själva skrivandet och när den börjar bli klar. Låter kanske konstigt, men jag vill känna att varje mening eller dialog betyder något och att den som läser skulle kunna känna igen sig, eller vilja vara en del av berättelsen.
Absolut – det kan ta enormt mycket tid, men alltsammans – skissa, fantisera, skriva, ändra, lägga till, kasta, slå ihop olika utkast – fyller min själ och jag kan längta till att få tid att sitta ner. Lycka är att se hur papperslappar hittar sin plats och hur texten börjar flyta.
Ibland blir det “stopp” och papperslapparna kan bli liggandes i månader. Några får sedan landa i öppna spisen, men det värmer ju bra 🙂, samtidigt som andra får nytt liv i ett annat sammanhang – tokiga idéer finns det många.
Datorn är så klart bra för att kontrollera stavning osv., men i övrigt inte riktigt för mig. (Fick t.o.m. hjälp att sätta upp mitt konto här, vilket kanske säger en del.)

Fortfarande otroligt bra! Stort tack sammet för dina noveller dom förgyller mina kvällar!