Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!

Välkommen Forum Skrivarstugan Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!

Calcifer
Moderator
Trådstartare
    Rösta upp
    0
    Rösta ner
    ::

Självklart ska jag dela med mig av mina egna tankar.

En novellidé kan födas när jag minst anar det – genom bilder, något på sociala medier eller en textrad från musiken. Kanske lite ovanligt, men ofta kommer jag faktiskt på titeln först. Den slår ner som en blixt från klar himmel, och sedan får idén gro tills berättelsen långsamt byggs upp inom mig.

Jag tar gärna tid på mig att skriva, ibland flera månader – eftersom jag brukar förbereda både karaktärer och miljöer med en bakgrundshistoria. Det passar mig bättre än att bara skriva fritt på känsla. Ibland kan jag nästan visuellt röra mig i den fantasimiljö jag har skapat, vilket hjälper mig att se detaljer.

Vissa dagar behöver jag ”bara skriva av mig”. En scen som existerar i huvudet ska ner på pappret. Jag skriver snabbt för att få med allt jag har funderat ut, och går sedan tillbaka för att redigera stycket och ge dokumentet kärlek.

Det svåraste för mig är dialogerna. Jag vill att varje replik ska komma från karaktärens personlighet och låta naturlig. Ibland blir det bra, ibland blir det bättre. Det är en utmaning – men det är ju en del av skrivandet som gör det till mitt stora intresse.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat