Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Sleepys skrivtips! › Svar till: Sleepys skrivtips!
Det som ska sägas här är att ”head hopping” inte är något positivt.
Fenomenet (eller vad man ska kalla det) uppstår när perspektivet byts så ofta eller onaturligt att läsaren tillslut tappar koll på vem det är som faktiskt gör vad. Det eller att växlingen känns märklig; ”varför läser jag om den här personens tankar nu?”.
Så att växla mellan olika karaktärers tankar och känslor är inte per automatik head hopping men när man skriver så blir det viktigt att försöka få en tydlig linje i texten. Vem är det som gör eller tänker det här och varför får vi reda på det?
Alla karaktärer kommer inte kunna beskrivas och ska inte beskrivas. Det bästa, tänker jag i alla fall, är att börja med att beskriva en eller två personer och att, till att börja med, hålla sig till det. I Wilmas oskuld så är det Wilmas och Linus tankar som vi följer medan karaktären Sabrinas tankar bara uttrycks genom det hon faktiskt säger eller gör. Åtminstone är det så tills dess att vi lärt känna henne mer på djupet.
Sedan så finns det ställen där jag istället fallit i fällan. Tex så kommer det med tankar från personer där det inte alls funkar särskilt bra i del tre av min serie om Emma. Karaktärerna är helt enkelt inte tillräckligt utvecklade för att vi ska veta såpass mycket om dem att vi kan ta plats inne i deras huvuden.
Jag har pratat med en vän som är utgiven författare en del om detta och just av denna anledning så skriver hen bara i nära tredjeperson eller i Jag-form. Det är också det som verkar vara det mest populära för stunden men nästan inte alls lärdes ut när jag en gång lärde mig kreativt skrivande 🙂
Så jag fortsätter att försöka vara gammalmodig genom att vara en allvetande berättare som har koll på allt som händer. Åtminstone bland vissa av karaktärerna.

Gillar storyn