Välkommen › Forum › Skrivarstugan › Skrivkramp › Svar till: Skrivkramp
Rolig jämförelse och stämmer för mig. Jag har gärna fler än två glas samtidigt på en fest liksom betydligt fler än två samtidiga noveller. Upplever inte det som ett problem för tar det tillfälligt stopp i en så går det att fortsätta på en annan.
Och det där med att historier inte vill bli skrivna, kan vara så att storyn är komplett fel eller så är det inte läge just nu. Ibland kan utkast ligga LÄNGE med bara några stolpar i, men så plötsligt händer något i livet i stort eller bara på pendeltåget hem och plötsligt får historien sin kompletta mening. Det har hänt mig många gånger. Historien om Baby Rain har funnits med mig hela livet sedan ungdomen i dagböcker men det har liksom inte varit läge, inte funnits någon ”anledning” att skriva den. Men så plötsligt stod jag bakom en tjej i kassan i affären. En vuxen tjej med napp i munnen och bullig rumpa och ett av mina barn sa något om knäppis. Då gick jag bara hem och skrev den, rakt av.
Men det kan som sagt vara att en historia inte vill eller kan bli skriven just nu eller så är idén komplett värdelös.

Jag känner också att jag måste lägga mig i den stilistiska debatten. Många noveller här, även såna som får massor…