Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!

Välkommen Forum Skrivarstugan Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det! Svar till: Inspiration och skrivprocesser – låt oss prata om det!

Rösta upp
0
Rösta ner
::

Det börjar alltid med en mening. Sedan följer ord på ord, mening läggs till mening. Jag vet aldrig vart det hela ska ta vägen. Ganska ofta blir jag förvånad, kanske inte över vad berättelsen handlar om men vändningar och slut kan komma som en total överraskning. Tidsåtgången för arbetet går inte att förutsäga; det kan bli en månad fast lika gärna bli ett år, eller ännu mer.

Ett bekymmer är alla regler som jag har satt upp för mig själv. De är något godtyckliga men måste följas strängt. Till exempel får ett stycke inte börja med samma ord som föregående stycke. Dialoger måste konstrueras på ett särskilt sätt. Allitterationer behöver följa ett visst mönster. Jag hatar alla skiljetecken förutom punkten men har ändå satt upp ett mål att använda så många andra skiljetecken som möjligt. Etcetera, etcetera och så vidare, vissa av reglerna begriper jag knappt hur de ska kunna följas.

Tidigare har jag publicerat ett dussintal noveller på olika hemsidor och bloggar, alla numera avsomnade — tack och lov! Jag skriver någonting varje dag. Har säkert 40 olika texter som jag arbetar på, de flesta är naturligtvis helt omöjliga. Till sist raderar jag dem alla. Men jag startar hela tiden nya dokument.

Skrivandet är närmast ett tvång. Egentligen vill jag inte ha några läsare, eller rättare sagt, jag bryr mig inte om ifall någon läser, även om det är trevligt att få en snäll kommentar. Fast det är inte därför som jag skriver. Jag vet faktiskt inte alls varför. Det började någon gång i tonåren och jag har aldrig kunnat sluta.

Sök novell

Dölj innehåll

Här kan du välja att dölja innehåll från den eller de kategorier du inte önskar se. Hantera innehåll!

Kommenterat

1. Den välskriven roman, ypperligt bra och den skildrar ett vackert samlag och mannens rädslor. Underbart skrivet